
 - 1 - 

 

CAMPANIE ÎMPOTRIVA MANIPULĂRII INFORMAȚIONALE PRIN INTERMEDIUL MASS-MEDIA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RAPORT DE MONITORIZARE 
a instituțiilor mass-media privind prezentarea subiectelor de interes public major 

pentru stabilirea posibilelor tendințe de manipulare informațională 
 
 
 
 
 

nr. 1,  
februarie – aprilie 2014 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Campania împotriva manipulării informaţionale este desfăşurată de Asociația Presei Independente (API) cu 
suportul Free Press Unlimited (Olanda) şi National Endowment for Democracy (SUA). Raportul de monitorizare a 
fost realizat în cadrul proiectului ”Promovarea jurnalismului obiectiv și creșterea nivelului de educaţie în domeniul 
mass-media a locuitorilor din regiunile Moldovei”, finanţat de National Endowment for Democracy (NED). Opiniile 
exprimate reprezintă poziţia autorilor care nu neapărat coincide cu poziţia finanţatorului. 
www.api.md  

http://www.api.md/


 - 2 - 

 
I.  INFORMAȚII GENERALE  
 
 
În perioada 1 februarie – 31 octombrie 2014, Asociaţia Presei Independente (API) monitorizează 
un şir de instituţii mass-media din Republica Moldova pentru a stabili tendinţele de manipulare 
informaţională a opiniei publice. Rezultatele monitorizării, inserate în rapoarte trimestriale, 
prezintă o analiză în profunzime a modului în care principalele instituţii de presă din ţară 
reflectă aceleaşi subiecte de interes public, subiecte ce vizează anumiţi actori politici sau 
economici. 
  
Scopul şi obiectivele monitorizări:  
De a stabili tendinţele de manipulare de către mass-media în abordarea subiectelor 
controversate ce vizează actori politici sau economici, de a încuraja presa să se abţină de la 
manipulare şi de a ajuta consumatorii de produse mass-media să facă distincţie între 
manipulare şi reflectarea corectă şi echidistanţă a realităţii. 
 
Criteriile de selectare a mass-media monitorizate:  
• Forma de proprietate – publice şi private  
• Aria de acoperire – naţionale şi regionale  
• Limba – română şi rusă 
• Impactul – tirajul şi auditoriul  
 
Presa scrisă: Timpul, Ziarul Național, Komsomolskaya Pravda v Moldove (au fost analizate 
versiunile online ale acestor publicaţii) 
 
Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Publika TV (emisiunile de dezbateri - la postul de televiziune,  
ştirile – pe pagina web www.publika.md), Jurnal TV, Accent TV (versiunea online), Pro TV, TV 7 
 
Presa online: unimedia.md, omg.md, gagauzinfo.md (în luna martie) 
 
Proceduri de analiză:  
Materialele relevante au fost supuse unei analize comparative, drept text de referinţă servind 
comunicatele de presă, declaraţiile pentru presă făcute la conferinţe sau briefinguri, în 
parlament, guvern, alte instituţii ale statului sau private. 
A fost aplicată, în principal, metoda analizei calitative de conţinut. Ţinând cont de faptul că 
manipularea prin intermediul mass-media se produce deseori prin selectarea evenimentelor 
pentru reflectare, selectarea surselor, tendenţiozitatea textelor şi titlurilor, selectarea 
imaginilor video, a fotografiilor şi a legendelor la acestea, a fost măsurată frecvenţa și 
perspectiva abordării subiectelor respective, analizate sursele utilizate, tonalitatea reflectării 
subiecţilor ştirilor, imaginile şi limbajul utilizat. 
 
Subiectele monitorizate au fost identificate în funcţie de importanţa acestora şi corespunderea 
lor cu interesul public. 



 - 3 - 

Printre principalele subiecte monitorizate în perioada 1 februarie-30 aprilie 2014 s-au numărat: 
- referendumurile din Gagauz Yeri (3-9 februarie), 
- decizia deputatului PD Valeriu Guma de a se retrage din Parlament şi PD (6-15 februarie 2014), 
- reforma FISC-ului şi frauda de la căile ferate (10-16 februarie 2014), 
- dosarul lui Vladimir Plahotniuc în România (10-16 februarie 2014), 
- raportul anual al MAI (24 februarie – 2 martie 2014),  
- decizia Federaţiei Ruse de a introduce trupe  în Crimeea (3-9 martie 2014),  
- comemorarea zilei de 2 martie (3-9 martie 2014),  
- demisia ministrului apărării Vitalie Marinuţă (3-9 martie 2014),  
- devalorizarea monedei naţionale (10-16 martie 2014),  
- tentativa de corupere a deputaţilor moldoveni (14-21 februarie 2014 şi 3-16 martie 2014),  
- cazul procurorului Neaga (3-9 martie 2014),  
- solicitarea Parlamentului de a aloca un teren pentru construcţia unei case pentru deputaţi (10-
16 martie 2014),  
- anexarea Crimeii de către Federaţia Rusă (17-23 martie 2014),  
- intenţia Tiraspolului de a adera la Federaţia Rusă (17-23 martie 2014),  
- recomandarea Comisiei de la Veneţia privind modificarea Codului Electoral (24-30 martie 
2014), 
- intentarea dosarului penal pe numele deputatului comunist Grigore Petrenco (24-30 martie 
2014), 
- demersul deputatei PLR Ana Guţu cu privire la protejarea spaţiului informaţional (31 martie-6 
aprilie), 
- marcarea aniversării evenimentelor din 7 aprilie 2009 (7-14 aprilie 2014). 
 
Totodată, în perioada 18-24 aprilie 2014 au fost monitorizate principalele buletine de ştiri şi 
emisiuni de dezbatere din prime-time de la 5 posturi de televiziune din Rusia, retransmise în R. 
Moldova (NTV, Pervyi Kanal, RTR, REN TV şi Rossia 24) pentru a evalua modul în care acestea 
au reflectat conflictul din regiunea de sud-est a Ucrainei.  
 
 
 
II. TENDINȚE GENERALE ÎN MASS-MEDIA DIN R. MOLDOVA 
 
 
Datele monitorizării în perioada 1 februarie-30 aprilie 2014 scot în evidenţă anumite tendinţe 
de manipulare informaţională din partea unor instituţii mass-media în reflectarea subiectelor 
de interes public. 
  
Manipularea s-a produs în special prin: 
  
Selectarea/filtrarea informaţiilor – în perioada de referinţă au fost înregistrate mai multe 
cazuri în care mass-media au selectat subiectele în funcţie nu de importanţa acestora şi gradul 
de interes public, ci de preferinţele şi agenda patronilor. Unele media fie au evitat să reflecte 
anumite subiecte de interes public, fie au prezentat informaţii generale, sumare, fără a 



 - 4 - 

prezenta un tablou complex al celor reflectate şi a acorda consumatorilor suficientă informaţie 
pentru a înţelege ce se întâmplă în anumite cazuri (cel mai des, aceste situaţii au fost 
înregistrate în ziarele Komsomolskaya Pravda v Moldove, Timpul, la posturile de televiziune 
Moldova 1 și Prime TV). Or, filtrarea ştirilor şi reflectarea minimă a evenimentelor importante 
vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Exacerbarea faptelor – o altă tehnică de manipulare la care au recurs constant unele instituţii 
mass-media monitorizate a constat în exacerbarea faptelor, cu scopul de a perpetua şi promova 
anumite mesaje, dar şi de a discredita protagoniştii. Aceasta s-a realizat fie prin acordarea unei 
prea mari atenţii detaliilor, fie prin exagerarea faptelor. Cel mai des la exacerbarea faptelor au 
recurs portalul Gagauzinfo.md, portalul Omega.md, postul de televiziune Accent TV (în 
reflectarea subiectului privind referendumurile din Găgăuzia), Jurnal TV şi Jurnal.md (în 
reflectarea subiectelor care se referă la Vladimir Plahotniuc). 
   
Selecţia surselor – în unele cazuri instituţiile mass-media monitorizate au asigurat un pseudo-
pluralism de opinii, fiind selectate surse și opinii care să exprime același gând, să transmită 
același mesaj și să fie avocaţi ai aceleiași cauze, cu scopul de a perpetua percepţia pozitivă sau 
negativă despre anumiţi actori. Cel mai des, la acest procedeu au recurs Jurnal TV, Jurnal.md, 
Omega.md, dar şi Gagauzinfo.md (în știrile privind referendumurile din Găgăuzia).  
 
Tendenţiozitatea informaţiei – producerea şi difuzarea informaţiilor tendenţioase a fost un 
procedeu comun utilizat sporadic de majoritatea instituţiilor media monitorizate. În unele 
cazuri, în știri au fost inserate elemente discriminatorii și defăimătoare, realitatea fiind 
prezentată prin prisma autorilor (Omega.md, Accent TV, în știrile controversate referitoare la 
autorităţi și la reprezentanţii Partidului Democrat/PD). Unele materiale au ascuns, sub aparenţa 
de neutralitate și obiectivitate, aprecieri ale jurnalistului sau ale instituţiei media pentru care 
lucrează (Jurnal TV, Jurnal.md, în materialele privind reprezentanţii PD). În unele cazuri, mass-
media au filtrat informaţia și au scos în evidenţă anumite aspecte favorabile protagoniștilor 
(Timpul, Publika TV, în reflectarea subiectelor controversate cu referire la reprezentanţii PD).   
 
Limbaj/etichetare – în perioada de referinţă, unele mass-media monitorizate au recurs la astfel 
de modalităţi de manipulare a informaţiei cum ar fi etichetarea sau prezentarea informaţiilor pe 
un ton sarcastic sau persiflator, utilizarea termenilor peiorativi faţă de un eveniment sau faţă de 
un personaj. Această tehnică a fost utilizată sporadic de majoritatea mass-media monitorizate, 
dar cel mai frecvent la ea au recurs posturile de televiziune Jurnal TV, portalurile Omega.md și 
Jurnal.md. 
 
Titluri/imagini, efecte video şi audio  – cu mici excepţii, mass-media monitorizate nu au recurs 
la titluri şi imagini pentru a manipula. Totuşi au fost înregistrate cazuri în care anumite cuvinte 
din titlu erau evidenţiate pentru a indica asupra importanţei acestora (Publika TV, Timpul, în 
materiale referitoare la reprezentanţii PD). Unele media au selectat imaginile şi materialele 
video astfel încât să prezinte anumiţi actori în lumină negativă, recurgând la efecte audio-video 
pentru a amplifica mesajul negativ pe care doreau să-l transmită publicului (Jurnal TV, 
Jurnal.md, în materialele despre reprezentanţii PD).  



 - 5 - 

III. ANALIZA DATELOR 
 
 
Subiectul 1: Referendumurile din UTA Gagauz Yeri (3-9 februarie 2014) 
 
Context. La 27 noiembrie 2013, Adunarea Populară din Gagauz Yeri a decis, cu majoritate de 
voturi, să organizeze în regiune un referendumul consultativ privind vectorul politicii externe 
(integrarea Moldovei în Uniunea Europeană sau în Uniunea Euro-asiatică) şi un referendum 
legislativ privind dreptul regiunii la autodeterminare în cazul în care Republica Moldova şi-ar 
pierde suveranitatea. Inițiativa a fost susținută de către başcanul Mihail Formuzal, dar a fost  
condamnată de coaliția de guvernare, fiind deschise şi două cauze penale la Procuratura 
Generală şi la Inspectoratul General de Poliție. Decizia respectivă a fost declarată ilegală de 
instanță de judecată de la Comrat, fiind ulterior atacată de către autoritățile locale în instanța 
ierarhic superioară. PCRM şi Partidul Socialiştilor au făcut agitație întru susținerea plebiscitului. 
Deputații locali ai PD şi PLDM au susținut referendumul. Ulterior, unii deputați PDM din 
Adunarea Populară au fost excluşi din partid pe motiv că au votat pentru această decizie.  
 
Subiectul referendumurilor din 2 februarie 2014 din Gagauz Yeri a fost cel mai mediatizat de 
către instituţiile mass-media monitorizate. Printre lideri la capitolul frecvenţei abordării 
subiectului în perioada 3-10 februarie 2014 se numără portalul de ştiri Gagauzinfo.md, cu 49 de 
ştiri în total, agenţia de presă Omega (omg.md) - 18 ştiri, Timpul – 12 ştiri, Ziarul Național – 11 
ştiri, Jurnal.md – 10 ştiri.  
Numărul mare de ştiri nu înseamnă însă că publicul, consumatorii de media au avut acces la 
informaţie detaliată, corectă, echidistantă şi echilibrată. Mai multe ştiri difuzate de unele media 
monitorizate au fost scrise cu abateri de la normele jurnalistice şi deontologice, fiind în măsură 
să manipuleze opinia publică fie prin omisiunea sau exacerbarea faptelor, prin selecţia surselor, 
tendenţiozitate, fie prin etichetarea protagoniștilor, recurgerea la efecte video şi audio pentru 
amplificarea mesajelor. Cele mai multe probleme au fost înregistrate în ştirile şi emisiunile de la 
agenţia Omega şi postul de televiziune Accent TV.  
Astfel, agenţia de presă online Omega (omg.md) a alocat în perioada 3-10 februarie 2014 un 
spaţiu foarte mare pentru reflectarea subiectului respectiv, ştirile axându-se în special pe 
promovarea rezultatelor referendumurilor, justificarea acestora, blamarea autorităţilor centrale 
pentru situaţia în care s-a ajuns. Majoritatea ştirilor de pe omg.md conţin acelaşi background 
masiv, care se referă la „piedicile puse de autoritățile de la Chişinău”,  la „inițiatorii plebiscitului” 
care „sunt reprezentanți importanți ai partidelor de guvernare”, prezintă  rata de participare şi 
rezultatele referendumurilor. Această modalitate de structurare a ştirilor prin care informaţiei 
de bază i se alocă puţin spaţiu (2-3 alineate), iar informaţia de context este masivă (5-6 
alineate) și e repetată frecvent, indică asupra intenţiei redacţiei de a manipula informaţia astfel 
încât să promoveze ideea legitimităţii scrutinelor. Totodată, în unele cazuri autorul 
distorsionează faptele, în încercarea de a le exacerba şi de a prezenta anumiţi actori în lumină 
negativă. Concluzia pe care o poate face cititorul după lecturarea seriei de ştiri despre acest 
subiect e că redactorii de la Omega folosesc diverse subiecte ca umplutură pentru a tiraja una şi 
aceeaşi informaţie de zeci de ori.   
 



 - 6 - 

Exemple de ştiri tendenţioase şi manipulatoare:  
Autoritățile de la Chişinău pregătesc represiuni masive după referendumul din Găgăuzia1 
(omg.md, 4 februarie 2014). În lead se accentuează că vor fi pedepsiţi şi cei care „au organizat, 
au petrecut sau au participat la referendumul din UTA Găgăuzia”, în continuare, însă, din citatul 
direct al sursei (reprezentant al PD) aflăm că lucrurile nu stau chiar aşa. Sursa citată afirmă: 
„Dacă domnul Formuzal a făcut lucruri ilegale, inclusiv spălare de bani şi altele – va răspunde”, 
iar autorul ştirii formulează: „Başcanul găgăuz, Mihail Formuzal, va fi unul din oficialii traşi la 
răspundere pentru organizarea referendumului, inclusiv pentru spălare de bani”. Astfel sunt 
distorsionate faptele, sursei fiindu-i atribuite declaraţii pe care aceasta nu le-a făcut, lucrurile 
fiind prezentate de parcă ar fi fapte împlinite.  
Filat materializează amenințările expuse de Leancă la Comrat2 (omg.md, 5 februarie 2014). 
Titlul este eronat, or, din text aflăm că Vladimir Filat doar a cerut organelor abilitate să 
întreprindă toate măsurile pentru pedepsirea organizatorilor referendumului, fără a fi prezente 
detalii ce ar indica asupra materializării amenințărilor. Din alte titluri ale ştirilor de pe Omega 
desprindem că Filat, Lupu, Procuratura, Candu vor „pedepsirea găgăuzilor pentru referendumul 
petrecut”. 
  
În concluzie, putem afirma că Omega a manipulat opinia publică prin exacerbarea faptelor, 
repetând continuu aceeaşi informaţie. În plus, manipularea s-a produs şi prin selecţia surselor, 
prin nesepararea faptelor de opinie, prin formularea unor titluri incitatoare, fără substrat 
factologic, texte tendenţioase, dar şi tonalitatea în care au fost reflectaţi anumiţi subiecţi. 
 
Postul de televiziune Accent TV a avut mai puţine ştiri la acest subiect, însă a dezbătut subiectul 
în mai multe emisiuni – patru în total. Toţi invitaţii la emisiunile În direct şi 1+1, puse pe post de 
Accent TV în perioada de referinţă, au fost avocaţii organizării referendumului şi au adus 
acuzaţii diferiţilor factori de decizie de la Chişinău. De exemplu, în emisiunea 1+1 din 4 februarie 
2014, invitatul a vorbit în termeni elogioşi despre referendum, a lansat critici la adresa coaliţiei 
de guvernare, a lăudat administraţia de la Comrat, iar moderatoarea a provocat şi susţinut 
aceste declaraţii, fiind evidentă atitudinea tendenţioasă a acesteia.  
În alte două emisiuni In direct, din 6 şi 7 februarie 2014, atât invitaţii, cât şi moderatorul au 
abordat subiectul tendenţios. Pe lângă lipsa de echidistanţă,  prezentatorul a adoptat o poziţie 
tranşantă faţă de conflictul descris, s-a implicat emoţional, situându-se de partea uneia dintre 
părţi. Moderatorul a apreciat „curajul” găgăuzilor şi s-a declarat „încântat” de prezenţa masivă 
la urne, încălcând astfel normele profesionale ce ţin de moderarea emisiunilor televizate. Or, de 
regulă, moderatorii nu trebuie să-şi expună preferinţele, simpatiile sau antipatiile faţă de părţile 
din conflict, urmând doar să urmărească ca discuţia să deruleze cursiv, fiind abordate toate 
aspectele relevante subiectului în discuţie.   
 
Portalul de ştiri Gagauzinfo.md a fost lider la capitolul frecvenţa reflectării, publicând în 
perioada 3-10 februarie 2014 tocmai 49 de ştiri la această temă. Acest lucru este explicabil, 
dacă ţinem cont de criteriul proximităţii spaţiale, portalul activând în regiunea în care nemijlocit 

                                                 
1
 http://omg.md/ro/114569/  

2
 http://omg.md/ro/114594/ 

http://omg.md/ro/114569/
http://omg.md/ro/114594/
http://omg.md/ro/114569/


 - 7 - 

a avut loc evenimentul. Marea majoritate a materialelor au fost unilaterale, prezentând doar 
poziţia unei singure părţi, fie a Chişinăului, fie a Comratului, referitoare la subiectul monitorizat. 
Absoluta majoritate a ştirilor, 45 din 49, nu au conţinut în informaţia de context detalii care ar fi 
explicat problema referendumurilor. Şi doar începând cu data de 6 februarie, portalul a inclus în 
patru ştiri un alineat care detaliază specificul problemei. Totodată, marea majoritate a ştirilor a 
inclus ca informaţie de context aceeaşi informaţie privind datele comisiei electorale locale 
referitoare la prezenţa la urne și rezultatele referendumului, publicului fiindu-i astfel inoculată 
ideea legalităţii acestui scrutin.  
Din punctul de vedere al surselor selectate, Gagauzinfo.md a dat prioritate adepţilor  
referendumului, fie locali, naţionali sau internaţionali (de exemplu, autorităţile locale, 
reprezentanţi ai PCRM, reprezentanţi ai statelor membre din UE care au fost la Comrat în 
calitate de observatori). Pornind de la frecvenţa sporită a reflectării subiectului respectiv, de la 
modalitatea de selectare și filtrare a surselor, dar și de la omiterea detaliilor relevante din 
informaţia de context, se poate de concluzionat că portalul Gagauzinfo.md a manipulat subtil 
opinia publică, încercând să inoculeze ideea legitimităţii scrutinelor.  

Ştirile de la Jurnal TV, în număr relativ mic (5), au fost în mare parte echidistante şi echilibrate. 
Totuşi, în cadrul emisiunii Ora expertizei din 3 februarie 2014, la care au participat analişti 
politici şi jurnalişti, a fost inclus un amplu material introductiv, cu prezentarea unor opinii 
diferite, dar şi cu acuzaţii dure la adresa PD din partea lui Formuzal, care spune ca PD e un 
partid mizerabil etc. Invitaţii nu discută în esenţă despre poziţia Comratului, nu aduc argumente 
sau contraargumente întru susţinerea sau respingerea poziţiei Chişinăului. Întreaga emisiune au 
fost lansate diferite acuzaţii la adresa conducerii, a Federaţiei Ruse, iar la un moment dat 
discuţia a deraiat ajungându-se la copiii unor lideri politici anti-europeni care s-au stabilit în 
Occident, la cadourile primite de Vlad Filat de la Formuzal etc. În general, moderatorul nu a 
insistat prea mult pe vina Partidului Democrat, dar nici nu a încercat să menţină discuţia în albia 
subiectului abordat. Ca rezultat, telespectatorul nu a avut acces la informaţii care l-ar fi ajutat 
să înţeleagă mai bine subiectul abordat. 

În materialele produse de celelalte instituţii mass-media monitorizate nu au fost depistate 
abateri grave de la reguli şi standardele profesionale sau tendinţe clare de manipulare. Totuşi, 
din cauza că unele materiale difuzate nu au prezentat informaţia de context şi, deseori, au 
prezentat o singură parte din controversă, în unele cazuri publicului i-au fost servite informaţii 
trunchiate, întru susţinerea unui anumit punct de vedere. În câteva rânduri, media au inserat 
texte luate de pe bloguri personale, acestea nerespectând rigorile jurnalistice (vezi, de exemplu, 
materialul de pe Jurnal.md, 4 februarie 2014: Stalin e de vină pentru situația din Găgăuzia3, în 
care autorul (blogger) foloseşte etichetări de genul: Prostănacul (Vlad Filat), Plahotniuc în 
pampers (Adrian Candu), Palizi urmaşi ai lui Baiazid (găgăuzii). Un alt exemplu în acest sens 
poate servi informaţia eronată despre rezultatele preliminare ale referendumului, publicată de 
mai multe mass-media monitorizate (Timpul, Ziarul Național, Jurnal TV). Acestea au informat 
că 94,49% din locuitorii regiunii au votat pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea 
Vamală Rusia – Belarus – Kazahstan, iar 2,69% au fost pentru aderarea la Uniunea Europeană. 

                                                 
3
 http://jurnal.md/ro/news/stalin-e-de-vina-pentru-situatia-din-gagauzia-1163204/  

http://jurnal.md/ro/news/stalin-e-de-vina-pentru-situatia-din-gagauzia-1163204/
http://jurnal.md/ro/news/stalin-e-de-vina-pentru-situatia-din-gagauzia-1163204/


 - 8 - 

Informaţia nu corespunde adevărului, or, aceste cifre se referă la  procentajul din rândul celor 
care au participat la vot, nu la toţi locuitorii din regiune. De remarcat că astfel de cazuri au fost 
singulare, de aceea se poate concluziona ca manipularea s-a produs mai degrabă din lipsă de 
profesionalism, decât din rea intenţie. 

Cu referire la selecţia subiectelor şi surselor, în unele media s-au remarcat anumite predilecţii. 
Astfel, KP v Moldove, Prime TV, Publika TV, Ziarul Național, Timpul au prezentat informaţia 
mai mult din perspectiva autorităţilor centrale cu citarea preponderentă a unei singure părţi din 
conflict (subiectele privind declaraţia Coaliţiei de guvernare, rezultatele scrutinului, 
atenţionarea lui Formuzal de către Iurie Leancă, Apelul unor localităţi la solidaritate, intenţia PL 
de a veni cu un proiect de lege privind excluderea başcanului din guvern etc.). Reprezentanţii 
Comratului au fost mai puţin prezenţi ca surse, la fel ca şi reprezentanţii PCRM sau ai Partidului 
Socialiştilor care au susţinut ideea referendumului. 
 
 
Subiectul 2: Decizia deputatului PD Valeriu Guma de a se retrage din Parlament şi PD (3-17 
februarie 2014) 
Context. La 6 februarie 2014, deputatul PCRM Grigore Petrenco a sesizat Curtea Constituțională 
în legătură cu incompatibilitatea deputatului PD Valeriu Guma de a deține mandatul de deputat 
în condițiile în care acesta a fost condamnat în 2013 definitiv și irevocabil de către instanța de 
judecată din România. La o săptămână de la sesizare, Guma a declarat pentru presă, înainte de 
prima şedința a sesiunii de primăvară-vară, că îşi depune mandatul şi se retrage din PD pentru 
ca nu vrea sa pună sub lovitură familia şi colegii din partid, dar și pentru a nu da ocazia unor 
profitori politici de a folosi numele său pentru a ataca PD-ul. Fostul deputat a insistat că a fost 
condamnat pe nedrept si că s-a adresat la CEDO pentru a-şi demonstra nevinovăția. 
 
Subiectul privind sesizarea CC a fost trecut cu vederea de multe din media monitorizate, acesta 
fiind abordat preferenţial de Omega, Accent TV, Jurnal TV şi Jurnal.md. Astfel, Omega a avut în 
perioada 3-17 februarie 2014 patru ştiri despre acest subiect, trei despre sesizarea CC şi una – 
despre decizia lui Guma de a se retrage din Parlament. Toate au avut tentă manipulatoare. 
Materialele au citat fidel surse interdependente, care au utilizat limbaj peiorativ şi au prezentat 
o singură parte din conflict. Toate ştirile au inclus informaţie vastă de context, ce conţinea 
detalii despre condamnarea lui Valeriu Guma în România. Atitudinea tendenţioasă a autorului 
poate fi percepută de către public atât prin modul de structurare a ştirii, cât şi prin nesepararea 
faptelor de opinie.  
 
Exemple de știri manipulatoare: Petrenco: CC are șansa să contribuie la decriminalizarea 
Parlamentului4 (omg.md, 6 februarie 2014). Materialul abundă de etichetări, fiind citat fidel 
Grigore Petrenco, care se referă la „un grup politico-criminal în frunte cu Plahotniuc”, la „un 
grup-criminal oligarhic”, afirmând că “personaje politice, precum este Plahotniuc, Guma şi mulți 
alții, trebuie să stea la închisoare”. 

                                                 
4
 http://omg.md/ro/114636/  

http://omg.md/ro/114636/
http://omg.md/ro/114636/
http://omg.md/ro/114636/


 - 9 - 

Lupu califică menținerea condamnatului Guma în Parlament drept o problemă de ordin 
psihologic5 (omg.md, 7 februarie 2014): știrea constă din două alineate ce prezintă părerea lui 
Marian Lupu vizavi de sesizarea lui Petrenco, după care urmează cinci alineate informaţie de 
background. De notat că toate cele trei ştiri conţin aceeaşi informaţie de context, trasă la 
indigo, cu scopul de a amplifica mesajul negativ despre protagonistul ştirii. 
Valeriu Guma s-a retras din Parlament abia după ce la CC a fost depusă o sesizare în acest 
sens6 (omg.md, 13 februarie 2014). Materialul include o singură frază din declaraţia lui Guma, 
potrivit căruia el nu are nevoie de imunitate parlamentară și protecție politică precum și de 
beneficiile mandatului de parlamentar, pentru a-şi apăra interesele. După acest alineat, 
urmează șase alineate (!) informaţie de context, în care se dau detalii despre sesizarea lui 
Petrenco, despre dosarul penal în baza căruia Guma a fost condamnat în România pentru 
corupţie, declaraţiile ambasadorului României privind necesitatea ispăşirii pedepsei potrivit 
legii. Lead-ul nu este atribuit vreunei surse şi pare a fi opinia jurnalistului despre subiectul dat.  
 
În concluzie, se poate de afirmat că Omega a urmărit perpetuarea informaţiei negative despre 
protagonistul știrii şi despre partidul din care a făcut parte, în particular, dar și despre organul 
legislativ, în general. 
 
Accent TV a avut în perioada de referinţă trei ştiri la această temă, care au abordat subiectul de 
o manieră tendenţioasă, menită să inducă publicului opinia că întreg Parlamentul RM este o 
structură criminalizară. În ştirea din 6 februarie 2014, de exemplu, Accent TV informează 
despre sesizarea CC de către Petrenco, titrând Decriminalizarea continuă. Este citat Petrenco, 
iar opinia lui Valeriu Guma nu a fost solicitată. Textul propriu-zis nu conţine părerea autorului la 
subiectul dat, totuşi textul este citit de o manieră tendenţioasă. La 13 februarie 2014 postul 
respectiv a anunţat despre Decriminalizarea Parlamentului, difuzând un reportaj despre decizia 
lui Guma de a renunţa la mandatul de deputat şi retragerea din PD. Au fost incluse declaraţiile 
sumare ale lui Guma, urmate de o amplă informaţie de context ce conţine opinii ale unor surse 
potrivit cărora Guma trebuie să stea la închisoare. Astfel structurate, știrile sunt în măsură să 
influenţeze opinia publică cu referire la subiectul dat. 
 
Jurnal TV şi Jurnal.md au abordat subiectul de o manieră similară cu Omega și Accent TV, 
difuzând cinci materiale dezechilibrate din punct de vedere al prezenţei informaţiei de fond şi 
a celei de context. Subiectul a fost dezbătut tangenţial și în emisiunea Preamoy razgovor din 
14 februarie 2014. La prima vedere, ştirile au corespuns rigorilor profesionale, fiind citate 
ambele părţi din conflict, totuşi, disproporţia dintre informaţia despre subiectul propriu-zis și 
informaţia de context indică asupra posibilei intenţii a redactorilor de a amplifica efectul 
mesajului că reprezentanţii PD sunt infractori (vezi, de exemplu, ştirea de pe Jurnal.md, 13 
februarie 2014: Guma, condamnat în România, se retrage din PD şi din Parlament7).   
De notat că Jurnal TV a dedicat spaţiu amplu subiectului privind sesizarea Curţii Constituţionale, 
în timp ce subiectul privind retragerea lui Guma din Parlament și PD a fost reflectat sumar, 
sursele având păreri similare nefavorabile lui Guma. Din declaraţia lui Valeriu Guma a fost 
                                                 
5
 http://omg.md/ro/114648/  

6
 http://omg.md/ro/114735/  

7
 http://jurnal.md/ro/news/guma-condamnat-in-romania-se-retrage-din-pd-i-din-parlament-1163662/  

http://omg.md/ro/114648/
http://omg.md/ro/114648/
http://omg.md/ro/114735/
http://omg.md/ro/114735/
http://jurnal.md/ro/news/guma-condamnat-in-romania-se-retrage-din-pd-i-din-parlament-1163662/
http://omg.md/ro/114648/
http://omg.md/ro/114735/
http://jurnal.md/ro/news/guma-condamnat-in-romania-se-retrage-din-pd-i-din-parlament-1163662/


 - 10 - 

selectată doar partea în care acesta declară că se retrage din Parlament şi PD şi că decizia curţii 
din România ar fi injustă, ceea ce din nou indică asupra intenţiei de manipulare a informaţiei 
prin filtrarea informaţiei (vezi, de exemplu: Guma pleacă din Parlament şi din PD8, Jurnal TV, 13 
februarie 2014).  
 
În contrast, Prime TV a tratat subiectul de o altă manieră, prezentând situaţia din altă 
perspectivă. Astfel, în buletinul de ştiri din 13 februarie 2014, Prime TV anunţa Curățenia 
generală în PD. Zi decisivă în Partidul Democrat. Prezentatorul începe cu demisia lui Guma 
(prezentând sumar şi motivul condamnării în România), după care trece la excluderea din PD a 
patru deputaţi în Adunarea Populară de la Comrat. Din declaraţia lui Valeriu Guma a fost 
selectat pasajul în care acesta explică motivele demisiei sale:  pentru a nu lăsa loc de speculații 
şi pătarea imaginii PD. Se menţionează că Guma și-a explicat decizia prin faptul că a fost 
condamnat pe nedrept în România şi că va merge la CEDO pentru a-şi demonstra nevinovăţia  
Subiectul a fost abordat tangenţial şi în cadrul emisiunii Replica din 16 februarie 2014, Dumitru 
Diacov, președintele de onoare al PD, calificând decizia fostului deputat drept „o decizie 
bărbătească”.  
 
Și Publika TV a abordat subiectul din perspectiva deciziei corecte şi bărbăteşti a lui Valeriu 
Guma şi a curățeniei în PD. În cele două ştiri şi în emisiunea Fabrika, difuzate în perioada de 
referinţă, au fost selectate şi incluse opinii ale experţilor care apreciază gestul lui Valeriu Guma, 
dar şi opinii ale colegilor de partid (Marian Lupu, Vladimir Plahotniuc) care justifică decizia 
fostului deputat (vezi, de exemplu, ştirea plasată pe Publika.md la 13 februarie 2014: Analiștii, 
despre faptul ca deputatul Valeriu Guma îşi depune mandatul: Este o decizie corectă9). De 
remarcat titlul altei ştiri din 13 februarie 2014: Curățenie în Partidul Democrat. Patru membri au 
fost exclusiv prin vot unanim, care are similitudini cu un titlu utilizat în ştirea de la Prime TV -  
Curățenia generală în PD. Zi decisivă în Partidul Democrat, din aceeași zi.  
 
Celelalte media monitorizare fie au abordat acest subiect sumar, în știri fără probleme majore, 
fie au lăsat subiectul fără atenţie (de exemplu, KP v Moldove). 
 
  
Subiectul 3: Dosarul penal pe numele lui Vladimir Plahotniuc (10-16 februarie 2014)  
 
Context. La 13 februarie 2014, Jurnal.md și Jurnal TV au difuzat o ştire privind răspunsul 
Parchetului din Buftea, Bucureşti, România, cu referire la „statutul dosarului pe numele lui 
Vladimir Plahotniuc”. Textul scrisorii în facsimil, publicate alăturat, este următorul: “Ca urmare 
a solicitării dumneavoastră adresată instituţiei noastre la data de 02.02.2014 și înregistrată 
sub nr. de mai sus, vă comunicăm următoarele: Prin rezoluţia nr 204/c/2014 din data de 
30.01.2014 a Procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie și 
Justiţie, s-a dispus preluarea dosarului înregistrat pe rolul parchetului de pe lângă judecătoria 
Buftea sub nr. 7541/P/2913, privind pe Plahotniuc Vladimir, de către procurorii Secţiei de 
                                                 
8
 http://www.youtube.com/watch?v=gL8-PjPHvH4  

9
 http://www.publika.md/analistii-politici-despre-faptul-ca-deputatul-valeriu-guma-isi-depune-mandatul-este-o-decizie-

corecta-dar-intarziata_1805771.html  

http://www.youtube.com/watch?v=gL8-PjPHvH4
http://www.publika.md/analistii-politici-despre-faptul-ca-deputatul-valeriu-guma-isi-depune-mandatul-este-o-decizie-corecta-dar-intarziata_1805771.html
http://www.publika.md/analistii-politici-despre-faptul-ca-deputatul-valeriu-guma-isi-depune-mandatul-este-o-decizie-corecta-dar-intarziata_1805771.html
http://www.youtube.com/watch?v=gL8-PjPHvH4
http://www.publika.md/analistii-politici-despre-faptul-ca-deputatul-valeriu-guma-isi-depune-mandatul-este-o-decizie-corecta-dar-intarziata_1805771.html
http://www.publika.md/analistii-politici-despre-faptul-ca-deputatul-valeriu-guma-isi-depune-mandatul-este-o-decizie-corecta-dar-intarziata_1805771.html


 - 11 - 

Urmărire penală și Criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie și 
Justiţie, fiind înregistrat sub nr. 71/P/2014”. 
Scrisoarea nu specifică motivele deschiderii dosarul penal. Materialele publicate de Jurnal.md și 
Jurnal TV informează că ar fi vorba de uz de identitate dublă (Vladimir Plahotniuc folosind pe 
teritoriul României numele de Vladimir Ulinici).  
În replică, PD a emis un comunicat de presă în care se spune că Parchetul, după ce a fost sesizat 
de Jurnal, a înregistrat un dosar urmând să verifice anumite lucruri. “Simplul fapt al înregistrării 
unui astfel de demers (plângere, denunţ, sesizare) are ca și consecinţă firească înregistrarea 
acestui demers la unul din organele de cercetare și urmărire penală căruia i se adresează. 
Înregistrarea demersului implică atribuirea unui număr unic de înregistrare. Or, potrivit 
legislaţiei din România, atunci când se face referire la un număr de înregistrare a unui demers 
(sau un număr de dosar), nu se are în vedere o anumită fază a procesului penal”, se 
menționează în comunicat. 
 
Subiectul respectiv a fost mediatizat pe larg de unele media și doar tangenţial de altele. 
Anumite media însă au trecut sub tăcere acest subiect. Cele mai active în sensul reflectării au 
fost Jurnal TV, Jurnal.md, Omega și Accent TV. Jurnal TV și Jurnal.md au tratat subiectul 
respectiv atât în știri, cât și în emisiuni, materiale de opinie (opt în total). În mare parte, aceste 
instituţii media au tirajat informaţia despre scrisoarea de la Parchetul din România, dar și detalii 
despre monitorizarea lui V. Plahotniuc de către Interpol pentru presupusa legătură cu gruparea 
criminală Solnţevskaya, decizia instanţei de la Londra care îl vizează pe respectivul politician etc. 
Analiza materialelor respective relevă mai multe probleme de ordin profesional și deontologic, 
abateri în măsură să contribuie la manipularea opiniei publice vizavi de acest subiect.  
Astfel, informaţia de context inclusă în marea majoritate a ştirilor a fost amplă și nu a avut 
legătură directă cu subiectul reflectat. În unele ştiri s-a deviat de la tema propriu-zisă, folosindu-
se informaţii despre alte subiecte cu presupusa implicare a lui Plahotniuc (vezi, de exemplu, 
ştirile din buletinul de ştiri Jurnal TV din 14 februarie 2014: Mocanu: Plahotniuc va face 
puşcărie; Reacții din Parlament;  precum şi știrea plasată în aceeași zi pe Jurnal.md: Val Butnaru 
îi dă replica lui Plahotniuc: Nimeni nu-l mai ia în serios10. 
În unele cazuri, imaginile au fost montate astfel încât, prin repetiţie, să amplifice efectul scontat 
şi anume – să-l prezinte pe protagonist într-o lumină proastă şi să inoculeze ideea că acesta este 
un infractor internaţional de temut (vezi, de exemplu, știrea Jurnal TV Dosar penal pe numele 
oligarhului Vladimir Plahotniuc11, din 13 februarie 2014). Or, 
potrivit Codului deontologic dar şi Codului audiovizualului, 
jurnaliştii nu ar trebui să recurgă la astfel de procedee în ştiri.  
În știrea de pe Jurnal.md din 13 februarie 2014, OFICIAL: 
Plahotniuc este CERCETAT PENAL în România12, textul este 
însoţit de o fotografie în care protagonistul are o mină 
dispreţuitoare și sfidătoare, fiind astfel perpetuată imaginea 
negativă a acestuia (vezi imaginea).  
Totodată, în unele ştiri se afirmă anumite lucruri, fără a face 
                                                 
10

 http://jurnal.md/ro/news/val-butnaru-ii-da-replica-lui-plahotniuc-nimeni-nu-l-mai-ia-in-serios-1163742/  
11

 http://www.youtube.com/watch?v=mX-eHJ22HQM  
12

 http://jurnal.md/ro/news/oficial-plahotniuc-este-cercetat-penal-in-romania-doc -1163712/  

http://jurnal.md/ro/news/val-butnaru-ii-da-replica-lui-plahotniuc-nimeni-nu-l-mai-ia-in-serios-1163742/
http://jurnal.md/ro/news/val-butnaru-ii-da-replica-lui-plahotniuc-nimeni-nu-l-mai-ia-in-serios-1163742/
http://www.youtube.com/watch?v=mX-eHJ22HQM
http://www.youtube.com/watch?v=mX-eHJ22HQM
http://jurnal.md/ro/news/oficial-plahotniuc-este-cercetat-penal-in-romania-doc-1163712/
http://jurnal.md/ro/news/oficial-plahotniuc-este-cercetat-penal-in-romania-doc-1163712/
http://jurnal.md/ro/news/val-butnaru-ii-da-replica-lui-plahotniuc-nimeni-nu-l-mai-ia-in-serios-1163742/
http://www.youtube.com/watch?v=mX-eHJ22HQM
http://jurnal.md/ro/news/oficial-plahotniuc-este-cercetat-penal-in-romania-doc-1163712/


 - 12 - 

trimitere la sursă, atitudinea reporterului fiind evidentă prin nesepararea faptelor de opinie, 
selecţia surselor şi a citatelor. 
De notat că, în mai multe rânduri, autorii au prezentat informaţii inexacte, în măsură să 
distorsioneze realitatea şi să manipuleze opinia publică. Astfel, la 13 și 14  februarie 2014, 
Jurnal TV informa că Parchetul de la Buftea a remis un răspuns pe adresa Jurnal TV, potrivit 
căruia, numele oligarhului Vladimir Plahotniuc este vizat într-un dosar penal, inițiat de 
autoritățile din România, pentru utilizarea unei identităţi false (sublinierile ne aparțin). Aceste 
formulări denotă fie lipsă de profesionalism, fie o tentativă de manipulare a informaţiei, or, în 
răspunsul primit nu se menţionează astfel de lucruri ca motivul iniţierii dosarului, iar lui 
Plahotniuc nu i se atribuie calificativul de oligarh.  
Din alte știri publicate de Jurnal.md la 14 februarie 2014 desprindem că „Plahotniuc este un 
mincinos prin definiție”13, că “…Plahotniuc se va alege acum pentru început, cu o pedeapsă cu 
suspendare pentru identitate dublă, după care i se vor scoate la lumină adevăratele infracţiuni 
cum ar fi contrabanda cu diverse produse şi mărfuri, traficul de fiinţe umane, proxenetismul 
etc.”: România ne va integra în UE, iar pe Plahotniuc îl va băga la pușcărie14. Subiectul a fost 
dezbătut şi la emisiunea Ora expertizei din 14 februarie 2014, toţi invitaţii în studio adoptând 
din start poziţii anti-Plahotniuc, dar și, tangenţial, în emisiunea Cabinetul din umbră din 13 
februarie 2014.  
În concluzie, se poate de afirmat că modul în care Jurnal.md şi Jurnal TV au reflectat subiectul 
respectiv denotă o tendinţă de manipulare a opiniei publice prin exacerbarea faptelor, 
frecvenţa abordării subiectului, prezentarea doar a părerilor care au susţinut acelaşi punct de 
vedere şi anume anti-Plahotniuc. Informaţia de context, care deseori nu avea legătură directă 
cu subiectul abordat, a fost selectată cu scopul de a denigra protagonistul, la fel ca şi unele 
imagini utilizate, efectele de montaj video aplicate. Ridică semne de întrebare şi faptul că nici 
Jurnal.md, nici Jurnal TV nu au publicat textul sesizării trimise în adresa autorităţilor române în 
legătură cu acest fapt, în special după ce PD a emis declaraţia de presă în care acuză Trustul 
Jurnal de denigrare şi manipulare. Or, dacă sesizarea ar fi fost publicată în facsimil, cititorul ar fi 
putut să-şi dea seama daca intr-adevăr e vorba de o simplă sesizare, sau dosar înregistrat la 
solicitare, sau e vorba totuşi de un dosar penal intentat pe numele lui Vladimir Plahotniuc 
pentru anumite fapte. De notat că o parte din materialele care au apărut la rubrica de știri pe 
Jurnal.md au fost preluate de pe bloguri și conţin afirmaţii denigratoare la adresa 
protagonistului. Or, instituţiile mass-media ar trebui să-și asume responsabilitatea pentru 
materialele pe care le inserează.   
 
O parte din informaţiile de pe Jurnal.md au fost preluate de portalul Omega.md care la 13 
februarie 2014 informa că Liderul Partidului Democrat este cercetat penal în Uniunea 
Europeană15. Pe lângă aprecierile date de autor, care afirmă că Plahotniuc este liderul de facto 
al PD, în știre se recurge la procedee de montaj foto: pe fundalul fotografiei lui Plahotniuc au 
fost puse siglele a patru instituţii media: Publika, Prime, Canal 3 si 2 plus, fiind transmis mesajul 
că acesta este patronul acestor canale TV. Totuşi, imaginea nu are legătură cu textul, în care nu 
se face referire la aceste media. 
                                                 
13

 http://jurnal.md/ro/news/-plahotniuc-este-un-mincinos-prin-defini-ie-1163774/  
14

 http://jurnal.md/ro/news/romania-ne-va-integra-in-ue-iar-pe-plahotniuc-il-va-baga-la-pu-carie-1163745/  
15

 http://omg.md/ro/114751/  

http://jurnal.md/ro/news/-plahotniuc-este-un-mincinos-prin-defini-ie-1163774/
http://jurnal.md/ro/news/-plahotniuc-este-un-mincinos-prin-defini-ie-1163774/
http://jurnal.md/ro/news/romania-ne-va-integra-in-ue-iar-pe-plahotniuc-il-va-baga-la-pu-carie-1163745/
http://omg.md/ro/114751/
http://omg.md/ro/114751/
http://jurnal.md/ro/news/-plahotniuc-este-un-mincinos-prin-defini-ie-1163774/
http://jurnal.md/ro/news/romania-ne-va-integra-in-ue-iar-pe-plahotniuc-il-va-baga-la-pu-carie-1163745/
http://omg.md/ro/114751/


 - 13 - 

În continuarea subiectului, la 14 februarie 2014, Omega.md publică replica lui Val Butnaru la 
acuzaţiile PD că acesta ar fi implicat într-o campanie de manipulare: Plahotniuc este acuzat că 
minte la fel ca și în cazul monitorizării sale de Interpol16. Manipularea subtilă şi mai puţin 
subtilă transpare din modul în care au fost formulate anumite fraze. Or, cu certitudine, organele 
de drept din România nu au afirmat în răspunsul lor că oligarhul Plahotniuc ar fi parte a unei 
proceduri penale. La fel de inexact şi manipulator este formulat următorul alineat:  potrivit unui 
răspuns oficial al autorităților române, dosarul penal intentat în privința prim-vicepreşedintelui 
şi proprietarului de facto al PDM a fost preluat de Secția de urmărire penală din cadrul 
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație a României. Or, scrisoarea oficială face refere 
doar la nume, fără alte calificative. De asemenea, în ştire se face trimitere la informaţii privind 
utilizarea de către Vladimir Plahotniuc a dublei identităţi, fără a face trimitere la vreo sursă. 
  
Accent TV a discutat subiectul, tangenţial, în emisiunea In direct din 13 februarie 2014, la care a 
participat un reprezentant al PCRM. Referindu-se la dosarul pe numele lui Plahotniuc, invitatul 
afirmă că acesta, cu certitudine, a încălcat legea şi trebuie pedepsit. De notat că moderatorul 
emisiunii adresează întrebări care generează răspunsuri ce-l pun într-o lumină proastă pe 
Vladimir Plahotniuc. Moderatorul își dă cu părerea, afirmând că deputatul Guma ar fi fost 
sacrificat pentru a distrage atenţia publicului de la dosarul lui Plahotniuc. 

Ziarul Timpul publică o singură știre la acest subiect, la 13 februarie 2014, care a apare la 
rubrica Important. Știrea e preluată integral de pe Hotnews.md, dar titlul a fost schimbat: 
Plahotniuc dezvăluie că aşa-zisul dosar penal din România, este de fapt o sesizare depusă de 
Val Butnaru, în numele trustului Jurnal17. Ştirea prezintă preponderent poziţia PD faţă de acest 
subiect şi vine cu explicaţii ce ţin de procedura de înregistrare a sesizărilor la parchetele din ţara 
vecină.  

Celelalte media fie au informat succint despre acest caz, fie l-au trecut sub tăcere, de exemplu 
Prime TV, Ziarul Național, TV Moldova 1, KP v Moldove, Publika TV. Astfel, s-a produs şi un 
gen de manipulare prin omisiune, or, publicul a fost privat de informaţia de interes public cu 
referire la existenţa sau neexistenţa cazierului juridic pe numele unui fost deputat, actualmente 
lider al unui partid aflat la guvernare.  
 
 
Subiectul 4: Raportul anual MAI privind nivelul infracționalității (24 februarie – 2 martie 2014) 
 
Context. La 24 februarie 2014, ministrul de Interne Dorin Recean  a făcut public raportul anual 
de activitate al MAI pentru 2013. Acesta a prezentat zece realizări majore ale ministerului în 
anul 2013, printre care și creșterea încrederii în MAI și poliție, combaterea criminalității, 
reducerea cu 33% a numărului victimelor în accidente rutiere. Potrivit datelor prezentate în 
raport în dinamică, începând cu anul 2002 se observă o descreștere a numărului de infracțiuni 

                                                 
16

 http://omg.md/ro/114761/  
17

 http://timpul.md/arhiva/stiri/?v=Plahotniuc+dezv%C4%83luie+c%C4%83+a%C5%9Fa-
zisul+dosar+penal+din+Rom%C3%A2nia%2C+este+de+fapt+o+sesizare+depus%C4%83+de+Val+Butnaru%2C+%C3%AEn+numel
e+trustului+Jurnal&submit=  

http://omg.md/ro/114761/
http://omg.md/ro/114761/
http://timpul.md/arhiva/stiri/?v=Plahotniuc+dezv%C4%83luie+c%C4%83+a%C5%9Fa-zisul+dosar+penal+din+Rom%C3%A2nia%2C+este+de+fapt+o+sesizare+depus%C4%83+de+Val+Butnaru%2C+%C3%AEn+numele+trustului+Jurnal&submit=
http://timpul.md/arhiva/stiri/?v=Plahotniuc+dezv%C4%83luie+c%C4%83+a%C5%9Fa-zisul+dosar+penal+din+Rom%C3%A2nia%2C+este+de+fapt+o+sesizare+depus%C4%83+de+Val+Butnaru%2C+%C3%AEn+numele+trustului+Jurnal&submit=
http://omg.md/ro/114761/
http://timpul.md/arhiva/stiri/?v=Plahotniuc+dezv%C4%83luie+c%C4%83+a%C5%9Fa-zisul+dosar+penal+din+Rom%C3%A2nia%2C+este+de+fapt+o+sesizare+depus%C4%83+de+Val+Butnaru%2C+%C3%AEn+numele+trustului+Jurnal&submit
http://timpul.md/arhiva/stiri/?v=Plahotniuc+dezv%C4%83luie+c%C4%83+a%C5%9Fa-zisul+dosar+penal+din+Rom%C3%A2nia%2C+este+de+fapt+o+sesizare+depus%C4%83+de+Val+Butnaru%2C+%C3%AEn+numele+trustului+Jurnal&submit
http://timpul.md/arhiva/stiri/?v=Plahotniuc+dezv%C4%83luie+c%C4%83+a%C5%9Fa-zisul+dosar+penal+din+Rom%C3%A2nia%2C+este+de+fapt+o+sesizare+depus%C4%83+de+Val+Butnaru%2C+%C3%AEn+numele+trustului+Jurnal&submit


 - 14 - 

înregistrate și rezolvate. Începând cu 2007 acest trend se inversează, înregistrând un salt 
semnificativ în 2009, numărul infracțiunilor fiind în continuă creștere. Pe parcursul anului 2013 
au fost înregistrate 35226 de infracțiuni, dintre care 134 sunt excepțional de grave, 905 deosebit 
de grave, 5426 grave, 20027 mai puțin grave și 8734 ușoare. Din numărul total de infracțiuni 
81,6% reprezintă infracțiuni cu caracter ușor și mai puțin grav. 
 
Raportul a constituit subiect pentru mai multe știri difuzate de instituţiile mass-media 
monitorizate, unghiul de abordare variind în funcţie de gradul de partizanat al mass-media în 
favoarea sau defavoarea MAI. 
Omega a fost lider la capitolul frecvenţă, publicând în total șapte ştiri despre subiectul 
respectiv. Majoritatea au prezentat date statistice detaliate privind nivelul criminalităţii, făcând 
comparaţie cu anul 2009, când s-a produs schimbarea puterii. O parte din materiale au fost 
tendenţioase și manipulatoare, prezentând informaţia prin prisma reporterului/autorului, fără a 
face trimitere la experţi în domeniu care ar fi putut vărsa lumină asupra situaţiei în general. 
Recean susține că Moldova a devenit ”o insula a siguranței la trafic” cu circa 300 de decese 
provocate de accidente18, este titlul unei știri publicate la 24 februarie 2014. Știrea prezintă 
datele statistice oferite de Recean în cadrul conferinţei de presă și include și opinia reporterului 
care afirmă că “Aproape 300 de morți și peste 3200 de persoane traumatizate în accidentele 
rutiere pe drumurile naționale nu este un indicator îngrijorător pentru ministrul Afacerilor 
Interne”. De notat că Recean face comparaţie cu anul 2013, dar și cu alte state din regiune, în 
care, potrivit unui raport internaţional, situaţia e mai proastă decât în R. Moldova. Omega, în 
fond, oferă informaţia respectivă în corpul știrii, dar titlul și lead-ul sunt tendenţioase, punând 
la îndoială cele spuse de Recean și nu vin cu opinii ale experţilor, date din alte rapoarte, care ar 
demonstra contrariul. 
Anul 2013 a bătut recordul crimelor comise pe teritoriul Moldovei – cu circa 14 mii mai multe 
decât în 200919 este titlul altei ştiri (omg.md, 24 februarie 2014) ce conţine opinia reporterului 
chiar în lead. „În anul 2013 criminalitatea în Moldova a fost într-o creștere constantă, chiar dacă 
ministrul Afacerilor Interne, Dorin Recean, laudă instituția pe care o conduce pentru o activitate 
eficientă și rezultate bune”, afirmă reporterul, încălcând astfel principiul separării faptelor de 
opinii în știri.  
Printre alte modalităţi de manipulare a informaţiei se numără prezentarea unor cifre inexacte în 
titluri, evidenţierea anumitor date statistice, accentuarea – nominalizarea unui întreg șir de 
infracţiuni comise în spaţiul public, exagerarea informaţiei (vezi, de exemplu, știrea În 2013, 
numărul crimelor deosebit de grave a crescut cu 10 la sută20 sau știrea Crimele comise anul 
trecut în Moldova au adus prejudicii în valoare de aproape un miliard de lei21, în text fiind 
vorba de aproximativ 723 milioane de lei, în contrast cu aproape 1 miliard, despre care se 
vorbește în titlu).  
De notat că toate știrile fac o analiză a datelor statistice și sunt comparate de către autor, fără a 
recurge la opiniile experţilor în domeniu care ar explica situaţia şi ar conferi informaţiei mai 
multă credibilitate. Or, în cazul datelor statistice este important de vărsat lumină peste anumite 

                                                 
18

 http://omg.md/ro/114944/  
19

 http://omg.md/ro/114953/  
20

 http://omg.md/ro/114956/  
21

 http://omg.md/ro/114967/  

http://omg.md/ro/114944/
http://omg.md/ro/114944/
http://omg.md/ro/114953/
http://omg.md/ro/114953/
http://omg.md/ro/114956/
http://omg.md/ro/114956/
http://omg.md/ro/114967/
http://omg.md/ro/114967/
http://omg.md/ro/114944/
http://omg.md/ro/114953/
http://omg.md/ro/114956/
http://omg.md/ro/114967/


 - 15 - 

aspecte, fiind indicat de prezentat informaţie detaliată și clară care ar permite cititorului să-și 
creeze o impresie despre starea de lucruri în domeniu. Aceasta ar fi trebuit să conţină 
motivele/factorii care au determinat creșteri sau descreșteri, să opereze nu doar cu procente, ci 
și cu numărul infracţiunilor. Iar când se anunţă că numărul infracţiunilor deosebit de grave a 
crescut cu 9,5% este important să se dea şi o cifră, fie a numărului de infracţiuni înregistrat în 
2013, fie a celui înregistrat în anul precedent raportului. Or, pentru consumatorul de presă este  
dificil să-și dea seama ce reprezintă acest procentaj. Iar faptul că în materiale nu s-a făcut o 
detaliere pe segmente concrete unde s-a produs schimbarea, a făcut materialele greu de 
digerat.  
 
În contrast, alte media au selectat de la conferinţa de presă preponderent informaţii care se 
referă la realizările MAI şi la obiectivele acestei instituţii în anul ce urmează, datele privind 
creşterea criminalităţii şi infracţionalităţii fiind fie trecute sub tăcere, fie prezentate trunchiat, 
fără a fi evidenţiate ca o problemă alarmantă. Ştirile nu analizează datele statistice și contextul 
înregistrării unor astfel de date, nu intervievează experţi care ar explica anumite situaţii și 
circumstanţe. De regulă, este prezentată informaţia pozitivă, vorbindu-se despre aceea că 
Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale este instituţia care se bucură de cea mai 
mare încredere din partea cetăţenilor, iar reforma în domeniul poliţienesc dă roade şi cetăţenii 
încep să-şi schimbe percepţia faţă de oamenii legii. Modul de prezentare a știrilor de către 
aceste media nu ajută telespectatorul să înţeleagă mai bine care e situaţia reală din domeniu. 
Iar faptul că în prim-plan sunt scoase aspectele pozitive poate fi interpretat drept manipulare a 
informaţiei cu scopul de a pune în lumină pozitivă MAI. Astfel, prin prezentarea doar a 
informaţiilor pozitive, publicul este privat de informaţii veridice și este manipulat, fiindu-i 
transmis mesajul că lucrurile stau bine în ţară, odată ce în știri se vorbește doar despre lucruri 
pozitive. Exemple de știri de acest fel pot fi găsite în Ziarul National: Recean a găsit ac de cojoc 
polițiştilor corupți, restabiliți în funcție prin decizii de judecată, Timpul: MAI cu un bilanț 
pentru anul 2013: A crescut nivelul siguranței rutiere DAR și infracțiunile ușoare, Unimedia: 
Raportul de activitate al MAI pentru anul 2013, Moldova 1: MAI-ul la raport.  
 
Concluzia generală după vizionarea/lecturarea materialelor e că tabloul complex privind situaţia 
criminogenă din ţară poate fi reconstituită ca un puzzle, pe baza informaţiilor adunate de la mai 
multe media. Nici un material nu a prezentat informaţia detaliat, complex, făcând analize 
profesioniste.  
 
 
Subiectul 5: Demisia ministrului Apărării (24 februarie – 2 martie 2014) 
Context. Ministrul Apărării, Vitalie Marinuță, a anunțat la 27 februarie 2014 că îşi dă demisia. 
Anunțul a fost făcut după şedința Colegiului Ministerului Apărării, la care participase şi 
preşedintele Nicolae Timofti. Potrivit Președinției, preşedintele a adus mai multe critici la adresa 
conducerii Ministerului Apărării şi a Armatei Naționale, inclusiv i-a reproşat lui Marinuță lipsa de 
disciplină in armata care a dus la mai multe sinucideri şi dezertări. Pe de altă parte, Vitalie 
Marinuță a spus că a plecat din funcție din cauza că preşedintele a cerut mai multe împuterniciri 
pentru comandantul suprem al armatei, fapt cu care nu a putut fi de acord. Ulterior, unele 
media au informat că demisia lui Marinuță ar avea tangență cu solicitarea venită din partea 

http://ziarulnational.md/politistii-vor-fi-supusi-la-teste-de-integritate/
http://ziarulnational.md/politistii-vor-fi-supusi-la-teste-de-integritate/
http://www.timpul.md/articol/mai-cu-un-bilan-pentru-anul-2013-a-crescut-nivelul-sigurantei-rutiere-dar-i-infraciunile-uoare-55709.html
http://www.timpul.md/articol/mai-cu-un-bilan-pentru-anul-2013-a-crescut-nivelul-sigurantei-rutiere-dar-i-infraciunile-uoare-55709.html
http://www.unimedia.info/stiri/doc-raportul-de-activitate-al-mai-pentru-anul-2013-72632.html


 - 16 - 

parlamentarilor de a le acorda un lot de teren destinat inițial construcției locuințelor pentru 
militari. 
 
Subiectul a fost reflectat în mod diferit de către instituţiile mass-media monitorizate, cea mai 
activă fiind Omega cu șapte știri la activ. Marea majoritate a acestora au prezentat informaţii 
preponderent dintr-o singură perspectivă sau în general fără trimitere la sursă, fără a respecta 
prezumţia nevinovăţiei, utilizând etichete, recurgând la limbaj peiorativ, informaţie de context 
repetitivă, dar și inexactităţi ce ţin de date statistice. Astfel, în unele știri de vorbește despre 
nouă soldaţi morţi în timpul în care Marinuţă a fost ministru al apărării: Timofti a fost doar un 
mesager al demisiei ministrului Apărării22, iar în alte știri e vorba de opt soldaţi Marinuță îl 
acuză pe Timofti de abordare incompetentă în domeniul apărării23. Ex-ministrul Apărării este 
acuzat că ar fi fost implicat în tranzacţii de vânzare de armament către extremiștii din Libia 
Ministrul Apărării, Vitalie Marinuță, a demisionat24, această informaţie de context fiind 
repetată în majoritatea știrilor. De notat că informaţia respectivă nu face trimitere la surse 
credibile, fiind în mare parte bazată pe afirmaţiile reporterilor.  
Alte exemple de știri tendenţioase și manipulatoare, cu  utilizarea etichetelor și nesepararea 
faptelor de opinie: A fost demis cel mai ”sângeros” ministru al Apărării25, Timofti a găsit 
”situația” necesară pentru demisia ministrului Marinuță26, Ministrul demisionar al apărării nu 
cunoaşte situația din Armata Națională27  
 
Celelalte media monitorizate au reflectat subiectul sumar, informând despre revocarea din 
funcţie a lui Marinuţă și motivele expuse de ambele părţi - Președinţia și fostul ministru. 
Acestea nu au oferit informaţie de context privind situaţia din armată, sau mai multe detalii 
privind problemele legate de reformarea armatei și divergenţele dintre președinte și ministru, 
nu au fost citate alte surse, din PLR, din opoziţie etc. Au fost știri scurte, informative, despre 
anunţul privind demisia și decretul președintelui prin care acesta e revocat din funcţie. Nu au 
fost făcute analize, incluse opinii ale experţilor care ar fi putut ajuta consumatorul de media să 
înţeleagă mai bine care a fost adevăratul motiv al demisiei ministrului Apărării. 
 
 
Subiectul 6: Tentativa de corupere a deputaților în Parlamentul Moldovei (14 – 21 februarie şi 
3-16 martie 2014) 
 
Context: pe 14 februarie 2014 curent, doi deputați în Parlamentului Republicii Moldova, 
Valentina Stratan (PD) și Iurie Ciorescu (PLDM), au semnalat că anumite persoane au încercat 
să-i corupă și să-i determine „să părăsească fracțiunile parlamentare din care fac parte şi să 
adere la o nouă forță politică de perspectivă”. Ulterior, la 7 martie 2014, ofițerii de la Centrul 
Național Anticorupție au anunțat despre primele rețineri în cazul unei tentative de corupere a 

                                                 
22

 http://omg.md/ro/115030/  
23

 http://omg.md/ro/115038/  
24

 http://omg.md/ro/115013/  
25

 http://omg.md/ro/115017/  
26

 http://omg.md/ro/115020/  
27

 http://omg.md/ro/115044/  

http://omg.md/ro/115030/
http://omg.md/ro/115030/
http://omg.md/ro/115038/
http://omg.md/ro/115038/
http://omg.md/ro/115013/
http://omg.md/ro/115017/
http://omg.md/ro/115020/
http://omg.md/ro/115020/
http://omg.md/ro/115044/
http://omg.md/ro/115044/
http://unimedia.info/stiri/video-deputatul-valentina-stratan-isi-face-griji-pentru-viata-sa-72271.html
http://omg.md/ro/115030/
http://omg.md/ro/115038/
http://omg.md/ro/115013/
http://omg.md/ro/115017/
http://omg.md/ro/115020/
http://omg.md/ro/115044/


 - 17 - 

unui deputat. Potrivit CNA, un intermediar ar fi urmat să transmită unui deputat 250 mii de 
dolari, pentru ca acesta să declare de la tribuna Parlamentului că se retrage din coaliție. Potrivit 
presei, deputatul care urma să fie mituit ar fi Anatol Arhire, din fracțiunea PLR. La 13 martie 
2014, CNA a anunțat că a depistat 500.000 de euro drept urmare a unui complex de acțiuni 
procesual-penale, desfăşurate în cadrul dosarului privind tentativa de mituire a deputaților. 
PLDM și PD au sugerat că în spatele acestor acțiuni ar sta omul de afaceri Veaceslav Platon și 
forțe externe ostile cursului de integrare europeană. Deputații PLR au fost de părere că e vorba 
de o înscenare, la fel ca şi deputați comunişti, care au declarat că acest dosar a fost înscenat de 
deputații coaliției, cu scopul de a se victimiza. De notat că acest arest a avut loc la scurt timp 
după ce un deputat PD a anunțat că se retrage din PD pentru că nu e de acord cu politica 
internă a partidului, iar alți deputați din PD au anunțat că se gândesc dacă îi vor urma sau nu 
exemplul. 
 
Presa a abordat subiectul dat din perspective diferite, cu accente diferite. Prime TV şi Publika 
TV, de exemplu, au difuzat mai multe materiale prin care au informat detaliat despre 
declaraţiile deputaţilor, potrivit cărora s-ar fi făcut încercări de a-i corupe, despre acţiunile CNA 
şi ale procurorilor anticorupţie. Ţinând cont de modul în care au fost selectate subiectele şi 
sursele, dar şi de frecvenţa abordării, se poate de conchis că aceste media au informat 
unilateral, acreditând ideea tentativei de corupere. 
Pe de altă parte, unele media (Jurnal TV, Jurnal.md, Omega, Accent TV) au pus sub semnul 
întrebării veridicitatea acestor informaţii, afirmând că ar fi vorba de un scenariu elaborat de 
liderii PD fie pentru a distrage atenţia de la persoana lui Vladimir Plahotniuc, fie pentru a 
compromite anumiţi deputaţi. La fel, nu s-au făcut analize detaliate, nu au fost citaţi experţi 
care ar fi analizat faţetele problemei din mai multe unghiuri. 
 
Prime TV a difuzat patru ştiri referitoare la acest subiect, care a fost abordat şi în emisiunea 
Replica. Majoritatea știrilor acreditează ideea că tentativa de corupere ar veni din partea 
omului de afaceri Veaceslav Platon. Ca surse principale sunt citaţi reprezentanţii și liderii PLDM 
și PD, care susţin ideea implicării lui Platon în acest caz (vezi de exemplu, reportajul din 
emisiunea Replica din 16 februarie 2014, intitulat Atac asupra coaliției, în care este citat și 
Platon, dar indirect, făcând trimitere la alte surse media pentru care Platon a negat acuzaţiile). 
De notat că, pentru a susţine ipoteza de implicare a lui Platon în acest caz, în ştire se face 
trimitere la un alt subiect despre audierea-participarea acestuia la una din şedinţele unei 
comisii parlamentare. Este inserată secvenţa în care Platon se adresează celor prezenţi cu 
„stimați colegi şi viitori colegi”, de unde se deduce că acesta se vede deja în parlament. 
Informaţia de background oferă date privind perioada în care Platon era deputat pe listele 
AMN, dar şi detalii că acesta ar avea afaceri controversate. În cele două ştiri din luna martie 
2014 privind reţinerile efectuate de CNA din nou sunt aduse acuzaţii lui Platon, afirmându-se că 
în spatele tentativelor de corupere a deputaţilor s-ar afla surse din exterior. Se menţionează că 
Platon a negat acuzaţiile, dar a lăsat să se înţeleagă că ar putea reveni în politică. Sunt inserate 
opinii atât din partea coaliţiei de guvernare, cât şi din partea opoziţiei. De notat că în cazul 
coaliţiei, ca surse sunt citaţi şefii de partide, pentru a conferi greutate celor afirmate. 
 



 - 18 - 

Publika TV a ţinut subiectul în vizor ori de câte ori au apărut detalii. În total, postul a difuzat în 
perioada de referinţă șase ştiri, dar a discutat subiectul şi în două emisiuni Fabrika. Ştirile au 
citat mai multe surse, în mare parte independente una de alta, incluzând opinii ale experţilor şi 
informaţii de context de cele mai multe ori relevante. Marea majoritate a acestora au reflectat 
acţiunile organelor de forţă şi reacţia liderilor coaliţiei, dar şi transferul vinei pe seama lui 
Veaceslav Platon. În textul postat pe pagina web Publika.md, sunt evidenţiate anumite pasaje 
din declaraţiile surselor, cum ar fi de exemplu – Majoritatea deputaților din coaliție sunt oameni 
puternici, Nu avem motive sa ne alarmăm, care poate fi interpretat drept o acţiune subtilă de 
manipulare a informaţiei. Vezi, de exemplu, ştirea din 14 februarie 2014: TENTATIVĂ de 
desființare a Coaliției de guvernământ. ”Cineva încearcă să cumpere deputați”28 sau știrea din 
20 februarie 2014: Declarațiile liderilor coaliției de guvernare despre coruperea deputaților: 
"Nu avem motive să ne alarmăm"29 
Publicaţia KP v Moldove a inserat mai multe știri scurte preluate de pe publika.md, însoţite de 
video. E prezentată poziţia alianţei cu referire la acest subiect şi sunt publicate acuzaţiile din 
partea coaliţiei la adresa omului de afaceri Veaceslav Platon 
 
Portalul de știri Omega a difuzat în total 10 știri referitoare la subiectul dat. Știrile difuzate în 
luna februarie 2014 (patru în total) au fost tendenţioase, urmărind să acrediteze ideea că 
anunţul deputaţilor și activităţile anunţate de CNA și Procuratura anticorupţie ar fi o înscenare a 
partidelor de la guvernare. Tendenţiozitatea s-a manifestat prin formularea unor titluri 
părtinitoare, includerea opiniilor proprii în lead-uri și textele știrilor, neatribuirea informaţiilor 
anumitor surse, lansarea anumitor acuzaţii de corupţie la adresa unor persoane concrete, fără a 
fi prezentate probe întru susţinerea acestor afirmaţii, utilizarea anumitor etichete. În general, 
știrile au fost structurate astfel încât să prezinte informaţie sumară despre evenimentul 
propriu-zis, după care sunt inserate detalii despre alte presupuse cazuri de corupţie, care 
prezintă nume și cifre concrete, dar fără a fi citate surse de informare credibile. În anumite 
cazuri se face trimitere la presă în general sau la analiști politici în general. În cazul știrilor 
difuzate la 7 martie 2014 (șase în total), acestea au fost mai moderate în afirmaţii, au citat surse 
diverse, iar informaţia de context era relevantă. Exemple de titluri tendenţioase: Partidul lui 
Plahotniuc lansează versiuni ridicole de cumpărare a deputaților săi30, 14 februarie 2014;  SIS 
investighează selectiv și preferențial informațiile despre tentativele de corupere a 
deputaților31, 17 februarie 2014; Procuratura controlată de Plahotniuc se implică în 
examinarea ridiculităților înaintate de deputați din coaliție, 17 februarie 2014; Interpusul lui 
Plahotniuc recunoaște că Procuratura Generală examinează selectiv coruperea deputaților32, 
18 februarie 2014.  
Informaţia de context care este prezentă în toate știrile publicate la 14, 17 și 18 februarie se 
referă fie la „racolarea” lui Sergiu Sîrbu care, potrivit Omega, ar fi ridicat 400 mii de euro pentru 
a adera la o altă fracţiune, fie la mituirea deputaţilor din ”grupul Dodon” pentru a părăsi 
                                                 
28

 http://www.publika.md/tentativa-de-desfiintare-a-coalitiei-de-guvernamant-cineva-incearca-sa-cumpere-
deputati_1807731.html  
29

 http://www.publika.md/declaratiile-liderilor-coalitiei-de-guvernare-despre-coruperea-deputatilor--nu-avem-motive-sa-ne-
alarmam_1815131.html  
30

 http://omg.md/ro/114778/  
31

 http://omg.md/ro/114807/  
32

 http://omg.md/ro/114814/  

http://www.publika.md/tentativa-de-desfiintare-a-coalitiei-de-guvernamant-cineva-incearca-sa-cumpere-deputati_1807731.html
http://www.publika.md/tentativa-de-desfiintare-a-coalitiei-de-guvernamant-cineva-incearca-sa-cumpere-deputati_1807731.html
http://www.publika.md/declaratiile-liderilor-coalitiei-de-guvernare-despre-coruperea-deputatilor--nu-avem-motive-sa-ne-alarmam_1815131.html
http://www.publika.md/declaratiile-liderilor-coalitiei-de-guvernare-despre-coruperea-deputatilor--nu-avem-motive-sa-ne-alarmam_1815131.html
http://omg.md/ro/114778/
http://omg.md/ro/114778/
http://omg.md/ro/114807/
http://omg.md/ro/114807/
http://omg.md/ro/114807/
http://omg.md/ro/114800/
http://omg.md/ro/114800/
http://omg.md/ro/114814/
http://omg.md/ro/114814/
http://www.publika.md/tentativa-de-desfiintare-a-coalitiei-de-guvernamant-cineva-incearca-sa-cumpere-deputati_1807731.html
http://www.publika.md/tentativa-de-desfiintare-a-coalitiei-de-guvernamant-cineva-incearca-sa-cumpere-deputati_1807731.html
http://www.publika.md/declaratiile-liderilor-coalitiei-de-guvernare-despre-coruperea-deputatilor--nu-avem-motive-sa-ne-alarmam_1815131.html
http://www.publika.md/declaratiile-liderilor-coalitiei-de-guvernare-despre-coruperea-deputatilor--nu-avem-motive-sa-ne-alarmam_1815131.html
http://omg.md/ro/114778/
http://omg.md/ro/114807/
http://omg.md/ro/114814/


 - 19 - 

Partidul Comuniștilor, fiind operată cifra de 3 milioane de euro ”pe care Igor Dodon i-ar fi primit 
de la liderul PLDM, Vladimir Filat, și proprietarul de facto al PDM, Vladimir Plahotniuc”. În 
aceste cazuri, se poate vorbi despre încălcarea gravă nu doar a Codului deontologic, ci și a unor 
prevederi legale, de exemplu din Legea cu privire la libertatea de exprimare (prevederi cu 
referire la prezumţia nevinovăţiei). În condiţiile în care nu au fost prezentate probe care ar 
demonstra că persoanele respective au fost corupte sau au corupt, există motive pentru ca 
persoanele vizate să acţioneze agenţia în judecată pentru defăimare.  
Pe de altă parte, merită de menţionat că doar reporterii de la Omega au notat contradicţiile 
dintre declaraţiile reprezentanţilor CNA și ai Procuraturii Anticorupţie, care într-un fel vin să 
susţină ipoteza înscenării tentativei de corupere a deputaţilor. Sunt puse cap la cap citate, care 
relevă discrepanţe între declaraţii şi generează mai multe întrebări legate de acest caz.  
 
Accent TV a abordat subiectul în trei emisiuni şi o ştire. În toate emisiunile, despre subiectul 
coruperii s-a discutat tangenţial. În majoritatea cazurilor, subiectul a fost discutat dintr-o 
singură perspectivă, invitaţii susţinând că această istorie este una inventată cu scopul de a 
distrage atenţia populaţiei de la problemele principale. Moderatorii au susţinut punctele de 
vedere expuse în emisiuni, formulând întrebările astfel încât să pună în lumină proastă coaliţia 
de guvernare (emisiunea 1+1 din 17 februarie 2014). În ştirea din 17 februarie 2014, intitulată 
metaforic „Ceva e putred în regat!”, autorul apare pe rol de comentator, dându-se cu părerea 
referitor la subiectul tentativei de corupere. Textul este unul vădit subiectiv, cu interpretări 
personale. Astfel, acesta afirmă: „…sunt oferite puține detalii, însă panica este una evidentă” 
sau „frica a împins autoritățile să ceară în mod imperativ investigarea penală a tentativei de 
corupere”. Este inclusă şi opinia unui reprezentat PLDM, după care urmează un background 
mare în care se vorbeşte despre tentativele de corupere de la 2009 încoace. Autorul constată că 
până acum cei de la guvernare nu au pus Procuratura pe urmele „cumpărătorilor” de deputaţi.  
 
Jurnal TV şi Jurnal.md au avut aceeaşi politică editorială, tratând subiectul respectiv cu 
scepticism. Mesajele transmise ar fi că pretinsele tentative de mituire ale deputaţilor reprezintă 
un scenariu pus la cale de Vladimir Plahotniuc, care ar încerca astfel să îndrepte opinia publică 
împotriva omului de afaceri Veaceslav Platon. Sursele citate în știri și invitaţii la emisiuni au 
susţinut aceeași poziţie (vezi, de exemplu, Mituirea aleşilor, lovitură de teatru33: ”Pretinsele 
tentative de mituire a deputaților sunt doar o poveste, o lovitură de teatru, un joc în care 
legislatorii sunt piese de şah” (Jurnal TV, 13 martie 2014), Cumpărarea deputaților, o poveste 
inventată de Plahotniuc și Filat34 (Jurnal.md, 20 martie 2014).  
 
Ziarul Național a avut mai multe ştiri, prin care s-a oferit cuvânt celor despre care s-a vehiculat 
în presă că ar fi fost ţinta tentativelor de corupere. Ca surse sunt citaţi preponderent 
reprezentanţii partidelor de guvernare, nu sunt incluse păreri ale experţilor care ar fi putut oferi 
păreri de alternativă asupra acestei situaţii controversate.  

                                                 
33

 http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/13/mituirea-alesilor-lovitura-de-teatru-10008085/  
34

 www.jurnal.md/ro/news/-cumpararea-deputa-ilor-o-poveste-inventata-de-plahotniuc-i-filat-1164091/  

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/13/mituirea-alesilor-lovitura-de-teatru-10008085/
http://www.jurnal.md/ro/news/-cumpararea-deputa-ilor-o-poveste-inventata-de-plahotniuc-i-filat-1164091/
http://www.jurnal.md/ro/news/-cumpararea-deputa-ilor-o-poveste-inventata-de-plahotniuc-i-filat-1164091/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/13/mituirea-alesilor-lovitura-de-teatru-10008085/
http://www.jurnal.md/ro/news/-cumpararea-deputa-ilor-o-poveste-inventata-de-plahotniuc-i-filat-1164091/


 - 20 - 

Versiunea online a ziarului Timpul a preluat din diverse surse mai multe ştiri - cinci în total, 
despre acest subiect, acestea informând fie despre acţiunile CNA şi Procuraturii anticorupţie, fie 
despre reacţia liderilor coaliţiei de guvernare cu referire la acest subiect.  
 
Televiziunea publică Moldova 1 a avut în perioada de referinţă trei ştiri care au reflectat 
preponderent acţiunile întreprinse de CNA la 7 martie 2014. Ştirile au avut un caracter pur 
informativ, fiind utilizate surse interdependente unele de altele, care condamnă orice tentativa 
de corupere a vreunui deputat. Toate ştirile au tratat subiectul superficial, fără a încerca să 
analizeze problema în profunzime, a apela la surse de alternativă, experţi etc.  (vezi, de exemplu 
buletinele Mesager din 7 martie 2014 și din 13 martie 2014). 
 
Celelalte instituţii mass-media monitorizare au fost moderate în reflectarea subiectului 
respectiv, publicând informaţii fără abateri grave de la normele profesionale și etice. 
 
 
Subiectul 7: Solicitarea Parlamentului de a aloca un teren pentru construcția unei case pentru 
deputați  (10-16 martie 2014) 
 
Context. Presa a scris că un grup 47 de deputați (16 din PLDM, 14 din PCRM, 7 din PLR, 6 din PD 
şi 4 neafiliați) au înaintat spicherului un demers în care spun că au nevoie de condiții de trai mai 
bune şi solicită construcția unui bloc, în care să-şi poată achiziționa apartamente. Speakerul, la 
rândul său, a solicitat Guvernului alocarea unui lot de teren în centrul Chişinăului. Lotul se află în 
gestiunea Ministerului Apărării şi pe el urmau a fi construite case pentru militari. Agențiile de 
specialitate apreciază lotul respectiv la prețul de 1 mln. de euro. În cazul alocării lotului şi 
construcției blocului, deputații ar urma să cumpere apartamentele la prețul de aproximativ 350 
de euro per metru pătrat. Actualmente, costul unui metru pătrat pe piața imobiliară, în case noi, 
variază între 500 și 800 de euro per metru pătrat. Societatea civilă a protestat împotriva 
semnării actului de către premierul Leancă. După reacțiile din presă, mai mulți deputați au 
anunțat că renunță la solicitarea lor. 
 
Subiectul respectiv a trezit interesul majorităţii mass-media monitorizate în perioada 10-16 
martie 2014. Marea majoritate a acestora au criticat intenţia deputaţilor de a-şi asigura case 
ieftine în condiţiile în care multe categorii sociale nu au acces la astfel de privilegii. Altele – au 
trecut sub tăcere subiectul respectiv, informând sec şi laconic despre subiect, doar după ce au 
avut loc unele proteste în faţa parlamentului.  
 
Cel mai prolific a fost postul de televiziune Jurnal TV care a avut în total șase știri în această 
perioadă, subiectul fiind dezbătut direct sau tangenţial în două emisiuni. Postul a investigat pas 
cu pas subiectul, în încercarea de a deconspira presupuse scheme frauduloase și corupte. În 
majoritatea cazurilor ştirile au fost tendenţioase; părtinirea transpare din titluri, dar şi din texte. 
În unele cazuri, în materiale au fost incluse cifre eronate. Milionari, dar vor locuințe de la stat! 
Deşi au averi de milioane şi case luxoase, deputații vor apartamente în centrul capitalei la 

http://jurnaltv.md/ro/news/2014/3/10/milionari-dar-vor-locuinte-de-la-stat-10007233/
http://jurnaltv.md/ro/news/2014/3/10/milionari-dar-vor-locuinte-de-la-stat-10007233/


 - 21 - 

prețuri de două ori mai mici decât cel de pe piață35, titra Jurnal TV la 10 martie 2014, 
specificând că doar 16 dintre parlamentari care au semnat demersul nu au indicat în declaraţiile 
de avere nicio locuinţă. În a doua știre, difuzată la 11 martie, postul vine cu alte date, deşi 
citează aceleași surse, afirmând că doar cinci din cei 47 semnatari nu au locuinţe, potrivit 
declaraţiilor de avere.  
În unele cazuri, reporterul nu separă faptele de opinie, cum ar fi, de exemplu, ştirea din 12 
martie 2014, intitulată 101 apartamente pentru aleşi36. Reporterul afirmă că “Deputații 
încearcă să ne convingă că îşi vor cumpăra apartamente la prețul de piață, dar nu pot explica de 
ce solicită statului lotul de pământ estimat la un milion de euro. Suspect este şi faptul că inițial, 
majoritatea oficialilor solicitați au negat existența inițiativei”. 
Subiectul a fost discutat la 12 martie 2014 şi în emisiunea ”Ora expertizei” care a avut ca invitaţi 
jurnaliști și comentatori politici, dar nu experţi avizaţi, de exemplu din domeniul imobiliar, care 
ar fi putut confirma sau infirma informaţiile difuzate anterior de media, și fără a avea intervenţii 
din partea celor vizaţi direct.  
La 13 martie 2014, Jurnal TV difuzează o nouă ştire despre presupusul interes al unui deputat 
PLDM de a construi blocul pentru deputaţi: Firmă nu are, butoane nu confundă37. Postul face 
trimitere la documente care ar veni să confirme că unul din deputaţi deţine o firmă de 
construcţii și la surse anonime care ar fi declarat anterior că blocul care urmează a fi ridicat 
pentru deputaţi va fi construit de firma aceluiași deputat. Pentru a spori credibilitatea celor 
afirmate și a arăta că respectivul deputat nu e tocmai onest, Jurnal TV face trimitere la o știre 
mai veche în care, potrivit postului TV, deputatul liberal-democrat este prins cu şmecherii. 
Portalul de știri Jurnal.md a abordat subiectul de aceeași manieră ca și Jurnal TV, prezentând 
preponderant informaţii despre lista deputaţilor care au semnat demersul, extrase din 
declaraţiile de venit ale acestora care certifică că ar deţine imobile (vezi, de exemplu: Deputații 
vor apartamente în centrul capitalei la prețuri mici, 10 martie 2014; Deputații, în rând la 
apartamente: „Care e problema?”38, 11 martie 2014; Lista deputaților care au cerut 
apartamente la prețuri mici39, din 11 martie). 
 
Publicaţia Timpul a abordat subiectul din aceeași perspectivă, cu accentul pe impertinenţa 
deputaţilor care vor case ieftine. (INCREDIBIL) Deputații vor apartamente în centrul capitalei la 
prețuri de două ori mai mici40, titrează Timpul la 12 martie 2014, făcând referire la alte 
publicaţii cum ar fi Ziarul Național şi Adevărul Moldova, de unde citează cifre despre averile 
deputaţilor care solicită case. Atitudinea autorului faţă de protagoniștii materialelor poate fi 
percepută de către public chiar din lead care începe cu „În ciuda averilor de milioane şi a caselor 
luxoase, deputații vor apartamente în centrul capitalei la prețuri de două ori mai mici decât cele 
de pe piață.” Lead-ul neatribuit vreunei surse la fel ca si informaţia din background, pare a fi 
părerea autorului, astfel fiind încălcat principiul separării clare a faptelor de opinii. Într-un alt 
material publicat la 12 martie 2014 sub titlul Filat despre casele pentru deputați: NU vor primi 
                                                 
35

 http://jurnaltv.md/ro/news/2014/3/10/milionari-dar-vor-locuinte-de-la-stat-10007233/   
36

 http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/12/101-apartamente-pentru-alesi-10007772/  
37

 http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/13/firma-nu-are-butoane-nu-confunda-10008091/  
38

 http://www.jurnal.md/ro/news/deputa-ii-in-rand-la-apartamente-care-e-problema-doc-1165607/  
39

 http://www.jurnal.md/ro/news/lista-deputa-ilor-care-au-cerut-apartamente-la-pre-uri-mici-doc-1165579/  
40

 http://timpul.md/articol/%28incredibil%29-deputatii-vor-apartamente-in-centrul-capitalei-la-preturi-de-doua-ori-mai-mici--
56345.html  

http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/12/101-apartamente-pentru-alesi-10007772/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/13/firma-nu-are-butoane-nu-confunda-10008091/
http://www.jurnal.md/ro/news/deputatii-vor-apartamente-in-centrul-capitalei-la-preturi-mici-1165525/
http://www.jurnal.md/ro/news/deputatii-vor-apartamente-in-centrul-capitalei-la-preturi-mici-1165525/
http://www.jurnal.md/ro/news/deputa-ii-in-rand-la-apartamente-care-e-problema-doc-1165607/
http://www.jurnal.md/ro/news/deputa-ii-in-rand-la-apartamente-care-e-problema-doc-1165607/
http://www.jurnal.md/ro/news/lista-deputa-ilor-care-au-cerut-apartamente-la-pre-uri-mici-doc-1165579/
http://www.jurnal.md/ro/news/lista-deputa-ilor-care-au-cerut-apartamente-la-pre-uri-mici-doc-1165579/
http://timpul.md/articol/%28incredibil%29-deputatii-vor-apartamente-in-centrul-capitalei-la-preturi-de-doua-ori-mai-mici--56345.html
http://timpul.md/articol/%28incredibil%29-deputatii-vor-apartamente-in-centrul-capitalei-la-preturi-de-doua-ori-mai-mici--56345.html
http://timpul.md/articol/filat-despre-casele-pentru-deputai-nu-vor-primi-cadouri-56394.html
http://jurnaltv.md/ro/news/2014/3/10/milionari-dar-vor-locuinte-de-la-stat-10007233/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/12/101-apartamente-pentru-alesi-10007772/
http://www.jurnaltv.md/ro/news/2014/3/13/firma-nu-are-butoane-nu-confunda-10008091/
http://www.jurnal.md/ro/news/deputa-ii-in-rand-la-apartamente-care-e-problema-doc-1165607/
http://www.jurnal.md/ro/news/lista-deputa-ilor-care-au-cerut-apartamente-la-pre-uri-mici-doc-1165579/
http://timpul.md/articol/%28incredibil%29-deputatii-vor-apartamente-in-centrul-capitalei-la-preturi-de-doua-ori-mai-mici--56345.html
http://timpul.md/articol/%28incredibil%29-deputatii-vor-apartamente-in-centrul-capitalei-la-preturi-de-doua-ori-mai-mici--56345.html


 - 22 - 

cadouri!41, titlul este confuz și în măsură să deruteze cititorul. Or, așa cum e formulat, s-ar 
părea că Filat este împotriva iniţiativei deputaţilor, dar din text aflăm că de fapt acesta nu 
consideră că acest bloc ar fi un cadou din partea statului, deoarece deputaţii vor cumpăra 
apartamentele, iar în casa respectivă ar putea locui și alte categorii de populaţie. 
 
Ziarul Național a reflectat relativ echilibrat subiectul, prezentând atât opinia președintelui 
parlamentului (Corman despre „blocul deputaților”: „Nu vor participa în proiect toți cei care 
au semnat în listă”42, 13 martie 2014), cât și date privind dedesubturile afacerii, extrase dintr-o 
investigaţie a portalului MoldovaCurată.md Interese ascunse în scandalul privind „blocul 
deputaților”43, 14 martie 2014). Într-un alt material, intitulat Cuibul PĂRĂSIT al deputaților: Fie 
au vândut apartamentele procurate la jumătate de preț, fie le-au donat copiilor44 din 15 
martie 2014, Ziarul Național și-a propus să informeze ce s-a întâmplat cu alte blocuri construite 
pentru deputaţii moldoveni pe timpul guvernării comuniste. Astfel, potrivit ZN, majoritatea 
deputaţilor cărora le-au revenit apartamente ieftine în centrul capitalei în perioada 2004-2006 
fie au vândut imediat locuinţele, fie le-au donat copiilor. Atitudinea părtinitoare a autorului faţă 
de subiect poate fi perceputa datorită utilizării abundente a calificativelor și expresiilor de 
genul: s-au pricopsit cu apartamente ieftine, o casă specială pentru „aleși”, „săracii” solicitanți, 
nu s-a sinchisit să se îmbulzească pe listă.  
 
Omg.md nu a publicat nici un material în primele zile, abordând subiectul abia la 13 martie 
2014 (în total nouă știri, dintre care șase au fost difuzate timp de o zi), când un grup de 
protestatari au pichetat sediul Parlamentului, iar deputatul comunist Alexandr Petcov a avut o 
intervenţie în Parlament la acest subiect. Informaţia de context face referire la ceea ce a scris 
anterior presa, dar nu menţionează de unde sunt deputaţii care au semnat demersul. Vina se 
pune pe Corman care a expediat scrisoarea către prim-ministru, vorbindu-se despre trafic de 
influenţă din partea acestuia. Se face legătură între terenul destinat caselor pentru militari şi 
solicitarea speakerului. Marea majoritate a ştirilor sunt dezechilibrate din punct de vedere al 
surselor, poziţia lui Corman fiind exprimată într-o singură ştire.  
 
În general, deși este un subiect controversat și lasă loc de interpretări, acesta a fost reflectat de 
Moldova 1 în știri mici, seci, care informează telegrafic, fără a include declaraţii pro şi contra. 
Postul public a reflectat subiectul doar în contextul acţiunii de protest din faţa Parlamentului 
organizate la 13 martie 2014 de membrii și simpatizanţii mai multor formaţiuni politice care și-
au exprimat nemulţumirea faţă de intenţia deputaţilor de a achiziţiona apartamente cu preţ 
redus în blocul ce va fi construit pentru deputaţi (Mesager din 13 martie 2014). 
 
Subiectul a fost abordat sumar și tangenţial de alte instituţii mass-media monitorizate.  
 
 

                                                 
41

 http://timpul.md/articol/filat-despre-casele-pentru-deputai-nu-vor-primi-cadouri-56394.html  
42

 http://www.ziarulnational.md/corman-despre-blocul-deputatilor-nu-vor-participa-in-proiect-toti-cei-care-au-semnat-in-lista  
43

 http://www.ziarulnational.md/interese-ascunse-in-scandalul-blocul-deputatilor/   
44

 http://www.ziarulnational.md/cuibul-parasit-al-deputatilor-fie-au-vandut-apartamentele-procurare-la-jumatate-de-pret-fie-
le-au-donat-copiilor/  

http://www.ziarulnational.md/corman-despre-blocul-deputatilor-nu-vor-participa-in-proiect-toti-cei-care-au-semnat-in-lista
http://www.ziarulnational.md/corman-despre-blocul-deputatilor-nu-vor-participa-in-proiect-toti-cei-care-au-semnat-in-lista
http://www.ziarulnational.md/interese-ascunse-in-scandalul-blocul-deputatilor/
http://www.ziarulnational.md/interese-ascunse-in-scandalul-blocul-deputatilor/
http://www.ziarulnational.md/cuibul-parasit-al-deputatilor-fie-au-vandut-apartamentele-procurare-la-jumatate-de-pret-fie-le-au-donat-copiilor/
http://www.ziarulnational.md/cuibul-parasit-al-deputatilor-fie-au-vandut-apartamentele-procurare-la-jumatate-de-pret-fie-le-au-donat-copiilor/
http://timpul.md/articol/filat-despre-casele-pentru-deputai-nu-vor-primi-cadouri-56394.html
http://www.ziarulnational.md/corman-despre-blocul-deputatilor-nu-vor-participa-in-proiect-toti-cei-care-au-semnat-in-lista
http://www.ziarulnational.md/interese-ascunse-in-scandalul-blocul-deputatilor/
http://www.ziarulnational.md/cuibul-parasit-al-deputatilor-fie-au-vandut-apartamentele-procurare-la-jumatate-de-pret-fie-le-au-donat-copiilor/
http://www.ziarulnational.md/cuibul-parasit-al-deputatilor-fie-au-vandut-apartamentele-procurare-la-jumatate-de-pret-fie-le-au-donat-copiilor/


 - 23 - 

Subiectul 8: Marcarea a cinci ani de la evenimentele din 7 aprilie 2009 (7-14 aprilie 2014) 
 
Context. La 7 aprilie 2014 s-au împlinit 5 ani de la protestele violente din 7 aprilie 2009 care, 
potrivit datelor oficiale, s-au soldat cu un mort şi zeci de răniți. Acestea au dus la declanşarea 
alegerilor parlamentare anticipate, care ulterior au determinat schimbarea puterii în Republica 
Moldova. Deşi la acel moment au răsunat acuzații din ambele părți (putere şi opoziție) cu privire 
la cine ar fi stat în spatele protestatarilor violenți, la 5 ani de la eveniment nu au fost prezentate 
probe care ar fi demonstrat implicarea unei sau altei părți în organizarea protestelor.  
 
Mass-media monitorizate în intervalul 7-14 aprilie 2014 au avut viziuni proprii cu privire la acest 
subiect. Unele instituţii media au relatat despre eveniment sobru, într-o ştire sau două, fără 
prea multă informaţie de context, în timp ce altele au dedicat mai mult spaţiu acestei tematici, 
încercând să aducă acuzaţii la adresa unor politicieni.  
  
Jurnal TV a avut în buletinul din 7 aprilie 2014 patru ştiri la subiectul respectiv. Primul material 
a constituit o retrospectivă a celor întâmplate la 7 aprilie 2009 şi a anilor care au urmat, 
incluzând, în linii mari, informaţie exhaustivă şi imagini decente. Totodată, într-un anumit 
moment, ştirea face trimitere la judecătorul Oleg Melnicenco, supranumit ”judecător din iad”, 
şi naşul acestuia, președintele Curţii Supreme de Justiţie Mihai Poalelungi, aceştia apărând în 
imagine. Nu e clar de ce se face referinţă anume la Melnicenco, în condiţiile în care lista 
judecătorilor supranumiţi de presă „din iad”, care au judecat tinerii protestatari direct în incinta 
comisariatelor de poliţie, conţine mai multe nume. Iar Mihai Poalelungi la acel moment nici nu 
era în ţară, fiind judecător la CEDO. Această abordare denotă o tentativă subtilă de manipulare 
a informaţiei, astfel încât o parte din vina pentru organizarea protestelor să fie transferată pe 
exponenţi care ar avea anumite tangenţe cu un partid politic (PD). Acest fapt e confirmat de 
următoarea știre, care e dedicată în exclusivitate vicepreşedintelui PD Vladimir Plahotniuc, 
axându-se pe presupusa implicare a acestuia în organizarea protestelor din 7 aprilie 2009. 
Reporterul porneşte din start cu ideea că acesta ar fi vinovat şi caută surse care i-ar susţine 
ipoteza. Toate sursele abordate au fost selectate astfel încât să se pronunţe împotriva 
protagonistului materialului. Este o tendinţă de manipulare clară, lesne de observat din modul 
în care reporterul formulează întrebările pentru diferite persoane.  
 
Ziarul Național a tratat subiectul respectiv în șase materiale, inclusiv ştiri, editoriale şi 
fotoreportaje. Acestea au prezentat informaţii despre unele acţiuni organizate de societatea 
civilă şi Tineretul Liberal Democrat din Moldova. În două materiale, în care se vorbeşte 
nemijlocit despre vina anumitor persoane concrete în maltratarea tinerilor, nu sunt citate 
persoanele vizate. Într-o material ce apare la rubrica de știri sunt aduse date statistice, fără a 
face trimitere la sursa, în general materialul e construit în stil acuzator. În general, materialul nu 
întrunește rigorile unei ştiri, dar nici a unei analize-investigaţii, fiind mai mult opinia jurnalistului 
care vehiculează cu anumite cifre și probabil ar fi trebuit să fie inserat la rubrica materiale de 
opinie: CIFRE // Adevărul gol-goluț despre „dosarul 7 aprilie”45. 
 

                                                 
45

 http://ziarulnational.md/cifre-adevarul-gol-golut-despre-dosarul-7-aprilie/  

http://ziarulnational.md/cifre-adevarul-gol-golut-despre-dosarul-7-aprilie/
http://ziarulnational.md/cifre-adevarul-gol-golut-despre-dosarul-7-aprilie/


 - 24 - 

Postul public de televiziune Moldova 1 a difuzat două ştiri la acest subiect. Astfel, la 7 aprilie 
2014, Moldova 1 inserează știrea In căutarea adevărului, un material controversat care 
lansează şi acuzaţii la adresa fostului președinte Vladimir Voronin. A doua ştire cu titlul Ecoul 
răscoalei prezintă opiniile a două victime ale protestelor din 2009, dar și a tatălui lui Valeriu 
Boboc, decedat în urma acelor evenimente.  

 
 
 
IV. Reflectarea diferendului din Ucraina de către posturile ruseşti retransmise în 
Republica Moldova 
 
Perioada de monitorizare: 18-24 aprilie 2014 
Posturile monitorizate:  Rossia 24, RTR, Pervyi Kanal, Ren TV şi NTV 
Obiectul monitorizării: principalul buletin de ştiri şi emisiunile de dezbateri/talk showuri 
difuzate în prime-time. 
 
Tendințe generale 
Rezultatele monitorizării relevă că cele mai manipulatoare au fost posturile RTR și Rossia 24, 
care au recurs la dezinformare deliberată în tentativa de a demoniza autorităţile de la Kiev și a 
victimiza separatiștii din sud-estul ţării. Manipularea s-a produs în special prin exacerbarea 
faptelor, prin filtrarea informaţiei și prin selecţia surselor, prin tendenţiozitate și tonalitatea 
reflectării subiecţilor vizaţi. Majoritatea știrilor au fost unilaterale, prezentând realitatea prin 
prisma unor pretinși reprezentanţi ai regiunilor, fără a oferi suficient acces autorităţilor centrale 
pentru a-și prezenta poziţia. Prin imaginile utilizate, unele media au transmis mesaje în măsură 
să provoace panică în rândul populaţiei, să creeze senzaţia de anarhie și haos. 
Prin materialele difuzate de RTR și Rossia 24 a fost acreditată ideea recunoașterii legalităţii 
actului separatist, dar și a implicării SUA în menţinerea conflictului. Principalele mesaje 
transmise publicului au fost că armata ucraineană împreună cu ”Sectorul de dreapta” (Pravyi 
sector) atacă propriul popor, atacatorii omoară, agresează locuitorii pașnici, vânează activiștii, 
iar autorităţile nu doresc soluţionarea pe cale pașnică a diferendului. 
Din punctul de vedere al frecvenţei știrilor relevante monitorizării, NTV, Pervyi Kanal și Ren TV 
au fost mai moderate, difuzând în medie câte 2-3 știri zilnic în principalele buletine de știri. 
Conţinutul acestora însă a fost în mare parte similar celor de la RTR și Rossia 24, cu aceleași 
tendinţe de a prezenta realitatea din perspectiva separatismului și a Moscovei. 
 
Rossia 24 
Postul de televiziune Rossia 24 a reflectat masiv subiectul în buletinele de ştiri, în perioada de 
referinţă fiind difuzate 38 de știri la acest subiect. 
 
Selecția subiectelor 
Printre principalele subiecte abordate s-au numărat negocierile şi semnarea acordului de la 
Geneva, orașele care se alipesc la așa-numita “republica populară Doneţk”, intervenţia 
militarilor ucraineni împotriva adepţilor federalizării, acţiunile agresive ale ”Sectorului de 



 - 25 - 

dreapta”, agresarea candidatului prorus la prezidenţiale Oleg Ţariov, restricţiile impuse de 
Ucraina pentru intrarea în ţară a cetăţenilor ruşi, atacurile armate din partea armatei ucrainene 
soldate cu moartea a trei persoane şi acţiunile de autoapărare din partea localnicilor din 
Slaviansk, dispariţia în Slaviansk a unui producător de la postul NTV etc. 
În general, subiectele respective au ocupat o mare parte (în jur de 90 la sută) a primei părţi de 
jumătate de oră din buletinul de știri. 
 
Unghiul și perspectiva abordării 
Principalele mesaje care au fost transmise prin intermediul acestor ştiri au fost următoarele: 
”Sectorul de dreapta” pregătește acte teroriste şi e gata de război, locuitorii nu cred în noile 
autorităţi, mass-media ucrainene dezinformează, militarii distrug, demolează, administraţia de 
la Kiev şi susţinătorii săi sunt duplicitari, Kievul nu respectă acordul de la Geneva, Kievul nu a 
dispus dezarmarea celor de pe Maidan, membrii “armatei populare” nu vor lăsa pe nimeni pe 
pământul lor, nu vor depune armele și vor lupta până la capăt. Pe de altă parte, informaţia 
difuzată acreditează ideea că armata ucraineană este flămândă şi nu ştie să lupte, iar Kievul ar fi 
ajutat de SUA (prin afirmaţii de genul că membri ai ”Sectorului de dreapta” reţinuţi de pro-ruşi 
aveau asupra lor arme de producţie străină care nu se găsesc în Rusia sau Ucraina (buletinul de 
știri din 20 aprilie 2014). 
 
Sursele de informație 
În marea majoritate a cazurilor, sursele de informaţie au fost dependente unele de altele şi au 
reprezentat preponderent adepţii federalizării (oficiali, activiști, cetăţeni), cu viziuni anti- 
autorităţi centrale şi anti-SUA. Ca surse, în unele cazuri apar şi reprezentanţi ai Kievului, atât ai 
autorităţilor, cât şi membri ai ”Sectorului de dreapta”. În cazul autorităţilor centrale, acestea de 
cele mai dese ori sunt citate fie ca să confirme unele teze formulate de reporter (cum ar fi cea 
că la Kiev nu se doreşte dezarmarea (18 aprilie 2014), Kievul ar încălca acordul de la Geneva (23 
aprilie 2014), fie ca să apară ca și incompetenţi (nu cunosc detalii despre restricţiile la intrarea 
în Ucraina (18 aprilie 2014). Pe de altă parte, reporterii apelează la deputaţi din Rada supremă, 
simpatizanţi ai regiunilor separatiste, care vin să confirme numărul mare de arme în mâinile 
celor de pe maidan (18 aprilie 2014).  Membrii din ”Sectorul de dreapta” apar ca surse în ştiri fie 
ca să confirme că nu intenţionează să predea armele deţinute legal, fie ca să confirme că vor 
execuţia lui Ţariov, candidat pro-rus la președinţia Ucrainei (18 aprilie 2014). 
 
Imaginile video și limbajul utilizat 
În multe cazuri, ştirile au fost însoţite de imagini video ce prezentau elicoptere de luptă, maşini 
blindate, cu drapelul “republicii populare Doneţk”, maşini incendiate, persoane cu cagule pe 
cap, pogromuri, schimb de focuri, răniţi, incendii, morţi, funeraliile celor ucişi. De notat că, deși 
în perioada de monitorizare, care a fost una relativ liniștită, fiind și perioada sărbătorilor 
pascale, nu au fost înregistrate cazuri de manipulare evidentă a imaginilor video, experţii media 
din Ucraina au semnalat ulterior mai multe cazuri de manipulare crasă a informaţiei și a 
imaginilor video. Un exemplu relevant în acest sens este difuzarea la 16 mai 2014 a unui 
reportaj trucat, în care sunt utilizate imagini false, din arhivă. Astfel, la minutul 3:22 din 



 - 26 - 

reportajul ”Priseaga pod stvolami: pocemu iz Naţgvardii ubegaiut kontraktniki”46 (în traducere – 
”Jurământ sub amenințarea armelor: de ce din 
Garda Națională fug militarii angajați prin 
contract”) sunt difuzate imagini din regiunea Doneţk 
a Ucrainei care reprezintă un cavadru, prezentat ca 
fiind dezertor din Garda Naţională care ar fi fost ucis 
pentru trădare de forţele ucrainene. În realitate, 
aceste imagini video au fost filmate la 18 noiembrie 
2012, în timpul unei operaţiuni antiteroriste a 
rușilor, în localitatea Baxanionok din regiunea 
Cabardino-Balkaria din Federaţia Rusă47. Acest caz 
probează dezinformarea cu rea intenţie și poate fi 
calificat drept propagandă, or, reportajul tirajează 
deliberat informaţii false cu scopul de a demoniza o 
parte din conflict.    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

În raport cu reprezentanţii regiunilor ce doresc federalizarea, foarte des în reportaje au fost 
utilizaţi astfel de termeni ca “membri ai armatei populare”, “activişti”. În cazul reprezentanţilor 
oficiali ai guvernului central de la Kiev se recurge la etichete de genul “ucigaşi”, “slaviki”, “junta 
de la Kiev”, “fascişti” (vezi, de exemplu, buletinele din 22 și 23 aprilie 2014).  
În unele ştiri se recurge la formulări în măsură să provoace reacţii adverse și panică în rândul 
populaţiei cum ar fi, de exemplu, expresii de genul “La început doar l-au bătut, acum îl 
amenință cu execuția” (în știrea despre agresarea lui Oleg Ţariov, din 18 aprilie 2014) sau “deja 
cunoaştem că în rândul celor care îşi planifică atacul sunt 11 mii civili din armata națională şi 

                                                 
46

 http://www.vesti.ru/only_video.html?vid=599150  
47

 http://www.vesti.ru/doc.html?id=962490  

Secvenţă din emisiunea „Vesti”, 16 mai 2014 

Secvenţe difuzate de Rossia 24 la 18 noiembrie 2012 

http://www.vesti.ru/only_video.html?vid=599150
http://www.vesti.ru/doc.html?id=962490


 - 27 - 

sectorul de dreapta” (în știrea din 24 aprilie 2014). Sunt aduse detalii cum sunt împărţiţi aceștia, 
ce fel și câte mașini deţin și ce arme vor folosi. 
 
RTR 
În perioada de monitorizare, postul RTR a avut un număr foarte mare de ştiri și reportaje, 43 în 
total, și o emisiune de dezbateri – Voskresnyi vecher. O parte din știrile difuzate de RTR au fost 
difuzate și de canalul Rossia 24, reportajele fiind de regulă masive. 
  
Selecția subiectelor 
Postul a acordat prioritate subiectelor care s-au referit la negocierile și acordul de la Geneva; 
intenţia de a organiza la 11 mai 2014 referendumul din regiunile de sud-est cu privire la dreptul 
la autodeterminare; operaţiunea desfășurată de militarii din Kiev în urma căreia a fost omorâtă 
o persoană, iar mai multe au fost rănite; descoperirea armamentului cu simbolistica SD; 
restricţiile impuse la frontiera cu Ucraina cetăţenilor ruși cu vârste cuprinse între 16 și 60 de 
ani; decizia Kievului de a demara operaţiunea antiteroristă ca urmare a omorului unui deputat; 
asedierea Slavianskului; protestul minerilor din Luhansk; isteria “omuleţilor verzi” („zelenyie 
chelovecki”) și recompensele pentru vânătoarea acestora. 
 
Unghiul și perspectiva de abordare 
Principalele mesaje transmise prin intermediul acestor știri au fost: numărul de oraşe ce 
protestează împotriva politicii de la Kiev creşte pe zi ce trece, oamenii luptă pentru federalizare, 
pentru dreptul lor de a vorbi în limba lor și sunt gata să treacă pe baricade; activiștii cu ușurinţă 
intră în posesia tehnicii militare; activiştii nu predau armele pentru a nu fi persecutaţi şi 
exterminaţi ulterior. Totodată, telespectatorilor li se transmite ideea că noua conducere a 
Ministerului Apărării dă dovadă de o incapacitate totală de a conduce armata, soldaţii şi ofiţerii 
nu sunt nici hrăniţi şi nici pregătiţi corespunzător, sunt ţinuţi în condiţii antisanitare, armata la 
moment este condusă de reprezentanţi ai “Sectorului de Dreapta”, iar asta i-a determinat pe 
soldaţi şi ofiţeri să pună mâna pe arme şi să se răzvrătească împotriva celor care îi conduc; 
militarii ucraineni refuză să lupte pentru conducerea de pe Maidan; militarii, miliţienii trec de 
partea armatei populare. O altă teză formulată prin intermediul știrilor a fost că reprezentanţii 
SD agresează cetăţenii paşnici și doresc execuţia lui Oleg Ţariov, candidat la alegerile 
prezidenţiale, că membrii SD sunt niște drogaţi. Alte mesaje lansează ideea implicării  SUA în 
evenimentele din Ucraina și escaladarea conflictului. Washingtonul este acuzat că ar avea 
nevoie de o criză globală pentru a nu plăti datoriile externe enorme, iar conflictul cu Rusia ar fi 
parte din scenariu. Se face legătura între vizita unui oficial de rang înalt de la CIA la Kiev și 
demararea în sud-est a operaţiunii militare speciale (vezi, de exemplu, buletinele din 19, 21, 23 
aprilie 2014).   
Totodată, se promovează intens atât ideea eroismului și unicităţii poporului rus, care preferă să 
moară pentru a-și apăra patria în timpul războaielor, cât și forţa armata pe care o deţine Rusia, 
care  are cu ce contraataca (21 aprilie 2014). Pentru a da greutate și credibilitate mesajelor, 
deseori se face trimitere la opinia lui Vladimir Putin, exprimată în timpul comunicări în direct cu 
cetăţenii (de exemplu, acuzaţii la adresa SUA, filosofia cu privire la caracteristicile poporului rus, 
contextul istoric privind apartenenţa teritoriilor din sud-estul Ucrainei la Rusia ţaristă). 
 



 - 28 - 

Sursele de informație 
Marea majoritate a știrilor și reportajelor difuzate de RTR în perioada de referinţă au fost 
unilaterale, prezentând preponderent punctul de vedere al Moscovei și al adepţilor federalizării 
Ucrainei. Principalele surse de informare au fost “activiștii“, membrii armatei populare, 
localnicii, minerii, reprezentanţi ai autorităţilor locale. În cazul materialelor despre semnarea 
acordului de la Geneva, ca surse apar şi reprezentanţi ai Moscovei, ai Kievului, ai 
Washingtonului. De regulă, sursele care reprezintă Kievul fie nu cunosc, fie dau doar detalii 
sumare despre acordul de la Geneva, numărul de arme, amnistie (vezi, de exemplu, știrea 
despre impunerea restricţiilor la frontiera cu Ucraina, din buletinul de știei din 18 aprilie 2014, 
declaraţia ministrului ucrainean de externe potrivit căruia acordul de la Geneva nu ar avea 
incidenţă asupra Maidanului (18 aprilie 2014). Într-un caz apare ca sursă și un activist de pe 
“euromaidan“, luat ostatic care, aproape cu lacrimi în ochi, spune că la Slaviansk oamenii se 
apără legitim. Ca surse apar şi jurnalişti străini care susţin poziţia Rusiei în conflict. 
De notat că pe lângă candidatul la președinţie Ţariov (adept al federalizării), știrile de la RTR s-
au referit și la alţi candidaţi. Spre deosebire de primul protagonist, care este înfăţișat ca o 
victimă, a cărui execuţie o doresc cei de la SD, alţi candidași apar doar în context a negativ  (de 
exemplu, Iaroş ar deţine arme, Timoşenco ar fi fost fluierată de oameni la Doneţk, iar 
Simonenko nici nu ar încerca să îşi ascundă dispreţul faţă de cei pe care el îi numeşte 
separatişti).  
În materialele difuzate în perioada de referinţă s-a mimat pluralismul de opinie. Astfel, de 
exemplu, în materialul despre “discuţia lui Putin cu poporul“ se anunţă că pe parcurs au avut 
intervenţii și adepţii anexării Crimeii, dar și cei care nu au sprijinit ideea, cum ar fi de exemplu 
Irina Khakamada, fost lider al Partidului “Nash vybor“. Totuși, din declaraţiile acesteia sunt 
selectate doar pasaje care îl laudă pe Putin (Vesti, 20 aprilie 2014) și nu este clară nuanţa 
peiorativă a discursului acesteia.  
 
Imaginile video și limbajul utilizat 
Deseori, în materialele relevante prezentei monitorizări, reporterii au recurs la stand-up-uri pe 
fundalul incendiilor, al tehnicii de luptă, în cadru deseori apar avioanele de luptă, tancuri și 
tehnica de război a Ucrainei, oameni bătuţi chipurile de militari şi SD, morţi, răniţi, care suportă 
intervenţii chirurgicale în interiorul unei clădiri administrative, se aud focuri de armă şi apar 
soldaţi care se ceartă cu superiorii (23 aprilie 2014). La 21 aprilie 2014, în reportajul despre 
vizita lui John Brennon (CIA) la Kiev se recurge la manipularea imaginilor, fotografia acestuia 
fiind transformată pe ecran până ajunge să semene cu un transvestit. 
Burtierele difuzate în timpul buletinelor de știri și a emisiunilor au fost uneori panicarde şi 
exagerate, cum ar fi, de exemplu: “Sectorul de dreapta vrea să-l execute pe candidatul Țariov!“ 
(18 aprilie 2014), “Ucraina a fost azi la un pas de un război civil de amploare“ (24 aprilie 2014). 
În unele cazuri, în titlurile ediţiei, dar și în reportaje, sunt incluse astfel de afirmaţii 
tendenţioase ca “Geneva călcată în picioare, au scuipat pe Geneva“ (21 aprilie 2014). În știri 
sunt utilizate astfel de etichete ca “radicali“, “bandiți“, cu referire la reprezentanţii SD, și 
“național-fasciști“, “juntă“, “fără putere legitimă“ -  cu referire la guvernarea de la Kiev. 
Și emisiunea Voskresnyi vecher din 20 aprilie 2014 propagă anumite teze, în special privind 
implicarea SUA în evenimentele din Ucraina. În Vesti v subbotu, din 19 aprilie 2014, de exemplu, 
se vorbește despre Iulia Timoşenco care a cerut ajutor militar de la SUA. Potrivit postului de 



 - 29 - 

televiziune, ea a pus ultimatum – dacă Moscova nu-şi va rechema forţele militare din sud-estul 
Ucrainei, pe care ea le crede acolo, Kievul va răspunde cu arma. La 23 aprilie 2014, RTR 
tirajează zvonul că alături de ucraineni ar lupta persoane vorbitoare de engleză. De remarcat și 
tentativa de a mima pluralismul de opinii, cum ar fi, de exemplu, în emisiunea Voskresnyi vecher 
din 21 aprilie 2014 la care, pe lângă reprezentanţi ai Dumei de Stat a Rusiei au fost invitate și 
două persoane din Ucraina - un deputat al Radei Supreme și un candidat la alegerile 
prezidenţiale din luna mai. Cei din urmă sunt adepţii federalizării Ucrainei și exprimă puncte de 
vedere diferite de cele ale Kievului oficial.  
 
Pervyi Kanal 
Deși în perioada monitorizării, Pervyi Kanal a avut mai puţine știri despre situaţia din Ucraina 
(în total, 20) faţă de canalele Rossia 24 și RTR, totuși, subiectul a fost abordat din aceeași 
perspectivă și anume, cea a regiunilor separatiste, susţinute de Federaţia Rusă. 
 
Selecția subiectelor 
Pervyi Kanal a reflectat în mare parte aceleași subiecte ca și posturile precedente: acordul de la 
Geneva, restricţia impusă de autorităţile de la Kiev pentru cetăţenii ruși cu vârsta cuprinsă între 
16 și 60 de ani de a intra în Ucraina dacă nu pot justifica prezenţa, declaraţia lui Putin cu privire 
la negocierile de la Geneva, rănirea unui miliţian pro-rus, discursul Patriarhului, atacul 
avanpostului de la Slaviansk soldat cu morţi, victimele de la Doneţk etc.  

 
Unghiul și perspectiva abordării  
Știrile relevante au transmis telespectatorilor mesaje potrivit cărora Ucraina nu vrea să respecte 
acordul de la Geneva; locuitorii regiunilor nu sunt mulţumiţi de noua conducere de la Kiev, iar 
referendumul îi va scăpa de sărăcie; locuitorii din Lugansk vor în Rusia, iar celor din Donbas le 
este frică să rămână în oraș; autorităţile centrale trimit armata împotriva poporului (18 aprilie 
2014); crește tensiunea; dispar activiștii; a început vânătoare de capete a celor care vor 
federalizarea, cu plata de recompense pentru anumite acţiuni; a început lupta cu acei care vor 
să candideze pentru funcţia de președinte și care sunt adepţii federalizării, împotriva lor fiind 
deschise dosare penale, iar unii candidaţi sunt ameninţaţi cu moartea.  
 
Sursele de informație 
Preponderent, în știri este inserată părerea celor care susţin federalizarea. Ca surse principale, 
de cele mai multe ori au fost citaţi reprezentanţi ai comitetului organizatoric al autoapărării, 
„activiști”, localnici. Autorităţile de la Kiev apar sporadic, fără a include părerea lor privind 
federalizarea, la fel ca și părerea locuitorilor care nu susţin federalizarea. De notat prezenţa 
punctelor de vedere din afara Ucrainei și Rusiei, cum ar fi jurnaliști, bloggeri din Belgia, 
Germania, Anglia, dar și unele surse din SUA, care direct sau indirect susţin poziţia Rusiei și pun 
la îndoială corectitudinea comportamentului Kievului. 
 
Imaginile video și limbajul utilizat 
În materialele puse pe post apar soldaţi înarmaţi, imagini de la funeralii, avioane militare, 
baricade, maşini blindate. 



 - 30 - 

Jurnaliștii utilizează astfel de termeni ca “republica populară Donețk”, “armata populară” 
”membri ai armatei populare”, ”activiști populari”, ”guvernator popular”. În contrast, cei care 
nu susţin separatismul, sunt prezentaţi ca și ”radicali”, ”naționaliști”. Unele surse apreciază 
situaţia drept ”idioată”, ”comică”, afirmând că aceste lucruri se fac din impotență de către  
oameni care nu gândesc, care sunt copleșiți de panică.  
În talk-show-ul Politica din 24 aprilie 2014 au fost exprimate păreri în măsură să incite la ură şi 
la violenţă cum ar fi, de exemplu, declaraţia că “pentru țară trebuie să fim gata să omorâm și să 
murim. Când ducem un dialog politic, trebuie să fim gata să ne apărăm și să murim. (..) Optez 
pentru alipirea Estului Ucrainei sau moarte”.  
 
NTV 
Postul NTV a avut în perioada de monitorizare în total 15 ştiri și o emisiune de sinteză despre 
situaţia din regiunile de sud-estul Ucrainei, dar și din Crimeea. 
 
Selecția subiectelor 
Principalele subiecte abordate în ştiri au vizat  negocierile şi acordul de la Geneva, decizia de a 
începe dezarmarea, căreia i-a fost oferit mult spaţiu cu accentul că Kievul a refuzat să execute 
decizia, să dezarmeze oamenii de pe maidan și radicalii din Sectorul de dreapta, blocada 
alimentară a regiunii, lipsa de medicamente, declaraţia lui Jirinovski cu referire la decizia 
Kievului de a restricţiona accesul liber al cetăţenilor ruși, situaţia tensionată la Slaviansk şi 
Kramatorsk, acţiunea antiteroristă întreprinsă de Kiev, funeraliile celor morţi în urma atacului. 
Pe de altă parte, este urmărit subiectul alipirii Crimeii – trecerea la rubla rusească, soluţionarea 
problemelor ce ţin de aprovizionarea cu apă, combustibil etc. 
 
Unghiul și perspectiva de abordare 
Marea majoritate a știrilor transmit mesaje că autorităţile de la Kiev aplică standarde duble și 
încalcă în mod cinic acordul de la Geneva; în conflict nu sunt implicate forţe din afara Ucrainei, 
în rol de agresori fiind ucrainenii; de toate câte se întâmplă la Kramatorsk şi Slaviansk e de vină 
doar Ucraina; în spatele luptelor s-ar afla ”Sectorul de dreapta” care a împuşcat persoane civile, 
neînarmate. Telespectatorii au fost informaţi că protestatarii pro-ruşi sunt gata să lupte până la 
capăt pentru drepturile lor. Totodată, se pune accentul pe aceea că armata ucraineană este una 
foarte slabă, iar tehnica militară este degradată, militarii ucraineni dislocaţi în sud-est nici nu au 
cu ce lupta şi nici nu vor, aceștia se află în condiţii mizerabile, iar atitudinea autorităţilor de la 
Kiev, care nu sunt capabile să ia decizii, este iresponsabilă. Respectiv, tot mai mulţi militari 
refuză să lupte, iar muncitorii au ieşit la proteste din cauza condiţiilor economice şi sociale 
precare.  
O parte din materiale acreditează ideea că în conflict ar fi implicate SUA (vezi, de exemplu, 
buletinul din 23 aprilie 2014 în care sunt incluse păreri ale cetăţenilor americani indignaţi că 
SUA ar fi alocat tocmai cinci miliarde de dolari pentru această cauză. Și ministrul de externe al 
Rusiei susţine că tot ce se întâmplă în Ucraina este dirijat de SUA).  
Totodată, prin terminologia utilizată (”republica populară Donețk”, ”Sovietul popular din 
Donețk”), este acreditată idea legalităţii acţiunilor separatiștilor. 
 
Sursele de informație 



 - 31 - 

În marea majoritate a știrilor s-a făcut trimitere la astfel de surse ca ”activiștii”, localnicii care 
susţin federalizarea, dar și surse oficiale de la Moscova. Deşi pe alocuri sunt date declaraţiile 
oficialilor ucraineni, acestea nimeresc într-un con de umbră după comentariile tendenţioase ale 
reporterilor. Autorităţile de la Kiev apar în știri cu anumite explicaţii legate de situaţia privind 
dezarmarea (vezi, de exemplu, buletinul din 18 aprilie 2014), cele privind operaţiunile speciale 
în regiunile de conflict (24 aprilie 2014). Alte surse de la Kiev reprezintă comuniştii şi unii 
deputaţi din Partidul Regiunilor care condamnă acţiunile administraţiei centrale. NTV face 
trimiteri și la texte ale jurnaliştilor străini care „sunt în ceaţă” şi nu pot explica acţiunile 
duplicitare ale administraţiei de la Kiev şi ale emisarilor din vest.   
 
Imaginile video și limbajul utilizat 
NTV utilizează imagini similare cu cele difuzate de alte televiziuni: elicoptere survolând cerul, 
militari, tancuri, mașini blindate, incendii etc. Printre etichetele utilizate frecvent de surse, dar 
și de cetăţeni sunt ”extremiști”, ”naționaliști”, ”alcoolici”, ”narcomani”. Deputatul Vladimir 
Jirinovski, cu referire la decizia Kievului de a restricţiona accesul liber al cetăţenilor din FR, 
utilizează un limbaj peiorativ și ofensator, care nu este parafrazat de către reporter. 
Emisiunile puse pe post în perioada de referinţă au tratat subiectul în aceeași cheie. În 
emisiunea Segodnea din 20 aprilie 2014, de exemplu, este prezentă doar poziţia părţii care 
acuză Kievul. Totodată, NTV susţine că televiziunile din Ucraina spun neadevăruri crase, iar 
populaţia solicită ca acestea să fie scoase din grilă.  
 
Ren TV  
Postul de televiziune REN TV a abordat mai puţin subiectul dat în știei, acordând prioritate 
emisiunilor. În total, în perioada de referinţă postul a avut 12 știri și 2 emisiuni tematice.  
 
Selecția subiectelor 
În materialele difuzate de REN TV, s-a pus accentual pe restricţiile de la frontieră, acţiunea 
armatei naţionale la Kramatorsk, atacul desantului de la Kiev soldat cu rănirea unei persoane, 
operaţiunea antiteroristă a autorităţilor de la Kiev în regiunile de sud-est, dorinţa locuitorilor de 
a federaliza regiunea, agresarea candidatului la președinţia Ucrainei Oleg Ţariov, declaraţiile 
deputatului Vladimir Jirinovski făcute în Duma de stat cu referire la interdicţiile impuse de 
Ucraina cetăţenilor ruși care doresc să intre în Ucraina, opinia lui Vladimir Putin cu referire la 
implicarea Rusiei în conflictul din Ucraina, subiectului „omuleților verzi, care au fost văzuți în 
timpul operațiunilor din Crimeea și în regiunea de est” (persoane ce purtau haine verzi, de 
camuflaj), acestui subiect fiindu-i acordat spaţiu extins în cadrul unei emisiuni.  
 
Unghiul și perspectiva  de abordare 
Mesajele pe care REN TV le-a transmis prin intermediul știrilor relevante prezentei monitorizări 
au fost că armata trece de partea adepţilor federalizării, militarii fiind flămânzi şi în incapacitate 
de luptă. Această teză este ilustrată cu subiectul despre generalul din armata ucraineană luat 
ostatec de un grup de femei (Svobodnoe vremea din 18 aprilie 2014). Totodată, telespectatorii 
sunt informaţi că radicalii din SD își bat joc de femei; miliţia a împușcat activiști populari; o 
familie a fost ameninţată de către banda sălbatică care terorizează Ucraina. Telespectatorii mai 
sunt informaţi că armata nu e pregătită să lupte, Ucraina nu are bani de armată, dar a început 



 - 32 - 

operaţiunea antiteroristă împotriva Estului Ucrainei, respectiv militarii Ucrainei trec de partea 
pro-ruşilor (Nedelea, 19 aprilie 2014). Alte mesaje au pus accentul pe victoria ”armatei populare 
din Doneţk” în operaţiunea antiteroristă, dar și sărăcia în care trăiesc oamenii din regiune, ceea 
ce justifică decizia acestora de a solicita federalizarea Donbasului.  
 
Sursele de informație 
În știri, REN TV a acordat prioritate ”activiștilor”, membrilor reprezentanţilor autorităţilor 
locale, militanţilor și soldaţilor armatei populare.  
 
Imaginile video și limbajul utilizat 
Imaginile care s-au perindat pe ecranele din studio pe tot parcursul emisiunii Svobodnoe 
vremea din 18 aprilie 2014 au prezentat tancuri cu soldaţi ce poartă un drapel al 
autoproclamatei republici populare Doneţk, elicoptere, militari, inclusiv în cagule. Tensiunea 
este menţinută prin intermediul burtierelor care anunţă că ”Războiul continuă”, ”Estul nu se 
predă”, că ”se încearcă sugrumarea revoluției cu tehnică militară”. Invitatul în studio au adoptat 
un ton persiflator (”armata ucraineană e slabă, nu a reuşit să cucerească nici măcar un sortir”), 
iar în reportajele difuzate pe întreg parcursul emisiunii sunt incluse cadre din filmele de 
comedie. Aceleaşi imagini apar și în știri pe fundalul unei melodii din perioada sovietică, însoţite 
de imagini ale unui elicopter militar ce survolează  nodul de cale ferată, ale unui avion ce zboară 
la distanţă mică de pământ. Sursele utilizează etichete ca ”prințesa cu cosiță”/sau coasă - 
”prințesa s kosoi” (cu referire la Iulia Timoşenco), ”radicali din Sectorul de dreapta”, ”bandiți”, 
”autorități criminale”, ”autorități fasciste”, ”sectorul anarhiei”. „Soldații forțelor speciale 
(spețnaz – rus.) ale republicii îşi iau Kalaşnikov-ul pe umăr ... şi merg să curețe teritoriul de 
Sectorul de dreapta,” – comentează corespondentul într-un reportaj din 19 aprilie 2014. „Dar 
dacă vor veni cu sabia, de sabie vor muri,”  este afirmaţia unei surse, făcute în carul aceluiași 
reportaj.  
Subiectului privind agresarea candidatului la președinţia Ucrainei din partea Partidului 
Regiunilor, Oleg Ţariov, i-a fost acordat spaţiu și în emisiunea din 18 aprilie 2014, și în cea din 19 
aprilie 2014. Potrivit moderatorului, acesta a fost snopit în bătăi în public de către 
reprezentanţii de la SD, la fel ca şi un alt reprezentant al opoziţiei Dobkin, căruia i-a fost turnată 
făină peste cap. Potrivit prezentatoarei, Ţariov a fost salvat de la linşare tot de către membrii 
SD. La întrebarea dacă a rămas la aceeaşi părere, conform declaraţiei sale din perioada 
Maidanului, de a-i nimici pe bandiţi şi terorişti, Ţariov răspunde că dacă s-ar fi îndeplinit intenţia 
sa, acum nu ar fi fost victimele din sud-estul Ucrainei. 
 

 
Concluzii privind reflectarea diferendului din Ucraina de către posturile ruseşti retransmise în 
Republica Moldova 

 
Rezultatele monitorizării relevă că marea majoritate a posturilor analizate au propagat 
sistematic ideea separatismului în regiunile de sud-est ale Ucrainei, iar informaţiile difuzate în 
perioada de referinţă de toate posturile rusești monitorizate au fost în măsură să manipuleze 
opinia publică. Unele instituţii mass-media au fost utilizate ca instrumente de propagandă 
pentru a inocula populaţiei ideea agresiunii din partea Kievului împotriva locuitorilor pașnici, 



 - 33 - 

nedorinţa autorităţilor de a soluţiona pe cale pașnică conflictul, dar și de a arăta slăbiciunea 
armatei ucrainene în contrast cu  măreţia și puterea Rusiei ca stat. 

Mass-media monitorizate au recurs la diferite procedee/tehnici propagandistice pentru a  
promova poziţia Rusiei în conflict, cum ar fi zvonurile (că alături de ucraineni ar lupta și 
persoane care vorbesc engleza, iar armele ar fi de producţie străină), dezinformarea (trucarea 
imaginilor video, unele reportaje incluzând imagini de arhivă filmate cu câţiva ani înainte, în cu 
totul alt loc), manipularea informaţiei (filtrarea informaţiei, distorsiuni de mesaje, utilizarea 
etichetelor etc.) în măsură să contribuie la crearea unei imagini pozitive a administraţiei 
regionale și a adepţilor federalizării (prezentaţi ca victime, eroi care au dreptul la 
autodeterminare și luptă pentru dreptul lor, pentru pământul lor), dar și a administraţiei 
publice centrale de la Moscova în frunte cu președintele Putin (figură autoritară, 
atotştiutoare, împăciuitoare, care cunoaște bine istoria dar și specificul caracterului rus în 
stare să moară ca să-și apere patria). Pe de altă parte, materialele respective pot duce la 
crearea de stereotipuri cu privire la autorităţile centrale şi armata ucraineană (incompetenţi, 
impotenţi, agresori).  

Sintagmele utilizate la reflectarea protagoniștilor implicaţi în conflict au fost deseori 
antagoniste (cu referire la reprezentanţii regiunilor separatiste au fost utilizate astfel de 
sintagme ca: ”au pus stăpânire”, ”au intrat în posesia”, ”se apără”, ”își apără pământul”, 
”locuitorii și protestatarii pașnici”, ”eroi care își apără patria”, ”activiști”. In contrast, cu referire 
la reprezentanţii autorităţilor centrale și armată au fost folosite astfel de sintagme ca – ”luptă 
cu propriul popor”, ”agresează locuitori pașnici”, ”armata e flamândă”, ”tehnica este 
degradată”, ”membrii SD sunt alcoolici, drogați, ucigași”). 

În concluzie, filtrarea subiectelor, informarea neobiectivă asupra motivelor și a modului în 
care s-au derulat evenimentele în perioada de referinţă, pseudodiversitatea de opinii 
manifestată prin selectarea surselor și opiniilor care exprimă același gând și transmit același 
mesaj și neincluderea surselor de alternativă, manipularea textului şi a imaginilor, inclusiv prin 
repetarea constantă a unor lexeme pentru a acţiona la nivelul subconștientului publicului-
ţintă, toate acestea au fost în măsură să distorsioneze mesajele, să dezinformeze şi să 
manipuleze opinia publică cu referire la subiectul diferendului ucrainean.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 - 34 - 

V. RECOMANDĂRI GENERALE 
 
Pornind de la importanţa asigurării dreptului constituţional al cetăţeanului la informaţie şi de la 
obligaţia legală și deontologică a instituţiilor mass-media de a informa corect și obiectiv opinia 
publică despre subiectele de interes public, mass-media ar trebui:  

- să ţină cont în primul rând de importanţa și gradul de interes public, și nu de 
preferinţele și agenda patronilor instituţiilor de presă; 

- să nu exacerbeze faptele în intenţia de a demoniza sau angeliza anumiţi actori,  
- să reflecte corect, imparţial și echidistant problemele abordate, în special când e vorba 

de subiecte controversate; 
- să prezinte obiectiv toate părţile implicate în controverse, respectând principiul de 

informare din mai multe surse, inclusiv de alternativă;  
- să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, asigurând 

echilibrul şi pluralismul socio-politic, dar şi libertatea de exprimare;  
- să reflecte veridic şi echidistant evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin 

montaj și comentarii. 
 
Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), în calitate de garant al interesului public și de 
autoritate de reglementare în domeniul audiovizualului, ar trebui:  

- să se autosesizeze şi să ia măsuri faţă de radiodifuzorii care încalcă constant dreptul 
locuitorilor Republicii Moldova la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la 
libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin 
intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune;  

- să urmărească modul în care posturile străine retransmise în Republica Moldova se 
conformează legislaţiei audiovizuale autohtone și europene cu privire la informarea 
corectă, obiectivă și pluralistă; 

- în cazul în care monitorizările vor constata abateri constante de la prevederile legislaţiei, 
să aplice sancţiuni, inclusiv să ia în consideraţie obligarea radiodifuzorilor care 
retransmit posturile străine să acopere buletinele de știri și emisiunile de dezbateri pe 
teme politice ale posturilor străine cu produse locale și/sau europene. 

 
 
 

 
 
 
 

 


